۵ الگوریتم مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها

موتور جستجوی گوگل برای اینکه همواره بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهد ، از الگوریتم های فروانی استفاده می کند. هدف اصلی در گوگل راضی نگه داشتن کاربران و هدایت آنان به صفحات و محتوای مورد نیازشان است.
این الگوریتم ها به مرور زمان تکامل پیدا کرده و در صدد این هستند که فریبکاری و تقلب برخی از وب مستران را جهت رسیدن به صفحه ی اول گوگل برملا کنند.
اساس کار این الگوریتم ها رساندن کاربر به بهترین و مناسب ترین محتوای موجود در فضای اینترنت می باشد. هر کدام از الگوریتم های مورد استفاده ی گوگل، برای هدفی خاص طراحی شده اند. در این مقاله ۵ الگورتیم مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها مورد بررسی قرار می دهیم:
۱- الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد. هدف از طراحی این الگوریتم، شناسایی سایت هایی با محتوای با کیفیت است. به علت وجود محتوای فراوان در اینترنت، این الگوریتم به منظور تشخیص محتوای کپی شده و محتوای نامرتبط با موضوع سایت طراحی شده است.
الگوریتم پاندا رتبه‌ي سایت هایی که از محتوای دیگران کپی نکرده اند و خودشان اقدام به تولید محتوای مناسب می‌کنند را افزایش می‌دهد.
محتوای سایت ها توسط خزنده های این الگوریتم مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و در صورت استفاده نامناسب از کلمات کلیدی و نامرتبط و در صورت ترک کردن سایت توسط کاربر بلافاصله پس از ورود به صفحه، امتیاز سایت را کاهش می‌دهد و گاها از نتیجه ی جستجو حذف می‌کند.
۲-الگوریتم پنگوین

الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد. اساس کار این الگوریتم بررسی بک لینک های ورودی به سایت است. در صورت ورود تعداد زیادی بک لینک کم اهمیت ، از سایت هایی با اعتبار پایین، منجر به جریمه شدن و گرفتن امتیاز منفی و گاها حذف شدن از نتایج گوگل می شود.
این الگوریتم با تشخیص لینک های اسپم و سایت هایی که برای افزایش ترافیک خود اقدام به خرید لینک در زمان کوتاه و در حجم گسترده می کنند استفاده می شود.
در عوض با شناسایی سایت هایی که به واسطه ی کیفیت مطالب ، مورد توجه کاربران قرار گرفته اند و کاربران محتوای آنان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، امتیاز مثبت می‌دهد.

۳-الگوریتم مرغ مگس‌خوار

این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. اساس این الگوریتم نمایش اطلاعات منحصر به فرد به کاربران می باشد. در واقع این الگوریتم به عنوان مکمل الگوریتم پاندا می‌باشد.
در این الگوریتم مطالبی به کاربر نمایش داده می‌شود که نه تنها از نظر چگالی کلمات کلیدی مناسب باشد بلکه از نظر ارتباط معنایی واژه ها نیز دقیقا مشابه درخواست کاربر باشد.
سایت‌هایی که صرفا در آن ها کلمات کلیدی در حجم وسیع تکرار شده اند توسط این الگوریتم جریمه می شوند. علت نامگذاری این الگوریتم به مرغ مگس خوار این موضوع است که گوگل مدعی است این الگوریتم در کوتاه ترین زمان ممکن کاربر را به مکان مناسب هدایت می کند.
۴-الگوریتم کبوتر

این الگوریتم در سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت. اساس الگوریتم کبوتر هدایت کاربر به بهترین و نزدیک ترین جای ممکن است. ربات های خزنده این الگوریتم صفحات مختلف سایت را بررسی می‌کنند و محتوایی با کیفیت مناسب و مرتبط با مکان جستجوی کاربر را به او پیشنهاد می کنند.
در واقع سئوی لوکال و یا محلی هدف این الگوریتم است. شما به عنوان کاربر اگر در استان اصفهان به دنبال رستوران مناسب می گردید بر اساس عملکرد این الگوریتم در ابتدا رستوران های استان اصفهان برای شما نمایش داده می شود.
۵-الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین در سال ۲۰۱۵ از سمت گوگل معرفی شد.شاید به نوعی بتوان گفت که مکانیزم عملکرد این الگوریتم تا حدودی مشابه الگوریتم مرغ مگس خوار است .
این الگوریتم به تفسیرعبارات جستجو به شکل کاملا معنایی پرداخته و هم چنین سابقه ی شخصی جستجوی کاربر را نیز مد نظر قرار می دهد و بر اساس مکان و سلیقه ی کاربر به ارائه ی محتوای مناسب اقدام می کند.
الگوریتم رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی بوده و برای تحلیل وضعیت سایت ها و رفتارکاربران از الگوریتم های “یادگیری ماشین” استفاده می کند و به مرورعملکرد آن بهتر و بهتر می شود. در طراحی این الگوریتم تلاش شده است که از ورود سایت های بی محتوا و کم اهمیت به رتبه های بالای گوگل خودداری شود.
این الگوریتم قادر خواهد بود که معنای عبارت و واژه ها را بهتر از الگوریتم مرغ مگسخوار تشخیص دهد و نتایجی کاملا مشابه با خواست و نظر کاربر را به او پیشنهاد دهد. در واقع این الگوریتم شکل پیشرفته ی الگوریتم های قبلی است و بهبود مستمرازویژگی های بارز آن محسوب می شود.
ebrahiminejad.com


موضوعات مشابه: