برای مشاهده مفیدترین ارسال در این موضوع اینجا کلیک کنید

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 از مجموع 3
Like Tree2نفر پسندیدند
  • 1 ارسال توسط Hossein
  • 1 ارسال توسط Hossein

موضوع: وب 2 چیست ؟

  1. #1
    بنیانگذار
    تاریخ عضویت
    2010 January
    محل سکونت
    زیر سایه خدا
    سن
    37
    ارسال ها
    1,308
    تشکر
    2,923
    تشکر شده 2,205 بار در 886 پست
    نوشته های وبلاگ
    37


    2 امتياز مثبت از 2 راي
    آيا اين پست براي شما سودمند بود؟ بله | خیر

    وب 2 چیست ؟

    این هم چند تا مقاله در مورد وب 2 .
    دقت کنید که سه تا مقاله جداگانه در این تاپیک ارسال شده . و مقاله ها بهم مرتبط نیستن .
    مقاله اول آشنایی کلی میده در مورد وب 2
    مقاله دوم هم در سطح ابتدایی میاد وب 2 رو معرفی میکنه و در آخر
    مقاله سوم مقاله خوبیه چون تفاوتهای وب 2 با وب 1 رو خیلی خوب میاد بررسی میکنه . مثلا :
    هدف این پروژه در راستای بررسی تفاوت های وب2 در مقایسه با وب1، مکانیزم و مشخصه های وب 2و هچنین مدلهای برنامه نویسی آن ارئه شده است. و در نهایت نسخه های جدید وب مورد بررسی قرار گرفته می شوند.
    مقاله 1:
    وب 2 چیست | مقاله در مورد WEB2



    با افزایش کاربرد های وب ، طراحان وب روش های جدیدی را در ایجاد وب سایتها به کار بستند که باعث راحت تر شدن دسترسی به داده ها برای کاربر و مشارکت کاربر در ایجاد داده ها میشود. نمونه بسیار روشنی از این سایت ها Wikipedia است که توسط کاربرانش گسترش پیدا میکند و مدیران این سایت فقط محیطی را برای استفاده از توانایی های کاربران فراهم میکنند. مفهوم وب2 اولین بار در یک همایش توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد. آنها به دنبال نسل جدیدی از وب بودند که بتواند جذاب، کاربردی و قابل گسترش باشد. اینگونه بود که کنفرانس وب 2 شکل گرفت و بحث های زیادی پیرامون این پدیده مطرح شد. امروزه جستجوی این عبارت در گوگل بیش از 10 میلیون نتیجه را بر می‌گراند.

    وب 2 و معرفی استانداردهای طراحی
    با افزایش کاربرد های وب ، طراحان وب روش های جدیدی را در ایجاد وب سایتها به کار بستند که باعث راحت تر شدن دسترسی به داده ها برای کاربر و مشارکت کاربر در ایجاد داده ها میشود. نمونه بسیار روشنی از این سایت ها Wikipedia است که توسط کاربرانش گسترش پیدا میکند و مدیران این سایت فقط محیطی را برای استفاده از توانایی های کاربران فراهم میکنند.

    مفهوم وب2 اولین بار در یک همایش توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد. آنها به دنبال نسل جدیدی از وب بودند که بتواند جذاب، کاربردی و قابل گسترش باشد. اینگونه بود که کنفرانس وب2 شکل گرفت و بحث های زیادی پیرامون این پدیده مطرح شد. امروزه جستجوی این عبارت در گوگل بیش از 10 میلیون نتیجه را بر می‌گراند.

    مقایسه چند سرویس وب دویی با رقبای های وب یک آنها:
    Wikipedia یک سایت وب دویی است، یک دایره المعارف که هیچ مولف خاصی ندارد و با نیروی کاربرانش گسترش پیدا میکند. اما دایره‌المعارف بریتانیکا یک سایت وب محسوب میشود. زیرا تعداد بسیار محدودی مولف هستند که مقالات این سایت را به روز میکنند و بر روی سایت قرار می دهند.
    سایت Last.fm یک سایت وب دویی است. اما MP3.com یک سرویس وب یک محسوب میشود. در سایت Last.fm این کاربران هستند که برای خوانندگان بیوگرافی درست میکنند ، عکس های خوانندگان را روی سایت قرار می دهند، به آهنگ ها امتیاز می دهند ومیزان محبوبیت آهنگ های یک خواننده را مشخص میکنند. اما در سایت mp3.com پروسه های مذکور توسط مسئولان سایت انجام میشود.
    در سرویس های آپلود عکس قدیمی، دسته بندی عکس ها بر اساس دایرکتوری های آنها مشخص میشد. اما در سرویس های جدید TAG ها (کلمات کلیدی مرتبط) هستند که باعث دسته بندی عکس ها میشوند. با وجود این سیستم هر عکس می تواند مرتبط با چندین کلمه باشد. در حالی که در دایرکتوری‌ها هر عکس فقط با یک موضوع در ارتباط بود. Flickr.com نمونه ی بارزی از یک سایت عکس با نگرش وب2 است.
    در سرویس های اشتراک فایلی قدیمی ، چندین سرور وجود داشت که امکان دانلود را برای کاربران فراهم میکرد. اما در سرویس های جدید ، هر کسی که فایل را دانلود میکند خودش تبدیل به سروری برای دیگران میشود و بطور ناخودآگاه وظیفه ی سرور ها را کاربران به عهده گرفته اند. Bittorent نمونه ی روشنی از این سرویس جدید است. هر کاربر با اتصال به شبکه‌ی بیت تورنت، از روی رایانه‌ی دیگر کاربران شروع به دانلود میکند و رایانه‌ی خودش نیز تبدیل به یک سرور برای دیگر کاربران میشود.

    وب یک پلتفرم است
    یکی از مهم ترین اصول وب2 ، نگاه کردن به وب بعنوان یک پلتفرم است. بر اساس تحقیقات یک شرکت آمریکایی ، بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان هستند که رایانه شخصی و به دنبال آن سیستم عامل، نرم افزارهای کاربردی آفیس، و حتی فضایی جهت نگه داری فایل هایشان ندارند، اما کاربر اینترنت هستند و با استفاده از Device های گوناگون مانند موبایلشان و یا با استفاده از کافی‌نت کارهای خود را انجام میدهند. وب2 به نیازهای این افراد پاسخی مستقیم داده است.

    سرویس هایی مانند Google Docs و Zoho.com امکان داشتن نرم افزار Office آنلاین را فراهم کرده اند. سایت های بسیار زیادی برای نگه داری فایل ها تحت وب وجود دارند که نیاز این افراد را به هارد شخصی مرتفع کرده اند، سایت هایی مانند Delicious.com امکان نگه داری بوکمارک های هر فرد را بر روی وب فراهم میکنند. و حتی سایت های متنوعی امکان ویرایش عکس را بر روی اینترنت بوجود آورده اند که این افراد را از داشتن یک نرم افزار ویرایشگر عکس مانند Photoshop بی نیاز میکنند.

    همانگونه که می بینید، وب2 باعث بی نیاز شدن بسیاری از کاربران از داشتن سیستم عامل شخصی شده است. اینجا بود که مفهومی بنام سیستم عامل جهانی شکل گرفت. کاربران با داشتن یک مرورگر روی هر دستگاهی، و با اتصال به اینترنت میتوانند از کلیه سرویس های لازم جهت کارهای روزمره خود بهره گیرند.

    یکی از پیامد های سیستم عامل جهانی، پایان چرخه ی سنتی تولید و عرضه نرم افزار است. نرم‌افزارهایی مانند MS Office هر چند سال یکبار نسخه جدیدی را منتشر میکنند و کاربران باید آنها را خریداری کنند تا از مزایای نسخه جدید بهره مند شوند. اما برنامه های تحت وب هر ماه و گاهی هر روز آپدیت میشوند و سریعا در دسترس همگان قرار می گیرند.

    اهمیت داده ها
    ارزش داده ها در وب2 همان چیزی است که باعث رشد یک سایت میشود. آنچه ویکی پدیا را امروز به اینجا رسانده است، داده هایی است که کاربران در طول مدت زمان طولانی در این سایت وارد کرده اند. این موضوع را در سایت هایی مانند Amazon.com در زمینه ی فروش کالا و کتاب ، در سایت Last.fm در مورد آثار موسیقی، در Flixster.com در زمینه ی سینما ، در Google Maps در زمینه ی نقشه های شهرها و در بسیاری دیگر از سایت های وب2 میتوان مشاهده کرد.
    گوگل از کاربران سرویس MAPS برای نامگذاری خیابان ها و کوچه های نقشه هایش استفاده میکند. به همین دلیل است که امروز شما می توانید حتی به فارسی "برج میلاد" را در این سرویس جستجو کنید و این منطقه از شهر را روی نقشه های گوگل مشاهده کنید. و در مقابل میتوانید مدرسه ی دوران کودکی خود را روی نقشه بیابید و نام مدرسه تان را روی نقشه وارد کنید. روزگاری شرکت MapQuest بزرگترین مرجع نقشه های جهان به شمار می رفت. اما گوگل با استفاده از نیروهای کوچک جمع بزرگی از کاربرانش ، گوی سبقت را از شرکت MapQuest ربود.

    طراحی رابط کاربری پویا
    بارز ترین شاخصه‌ی یک سایت وب دویی، داشتن رابط کاربری قدرتمند است. استفاده از روش های جدید و ترکیب تکنولوژی های موجود مانند Ajax CSS , xml , HttpRequest و JavaScript باعث بهبود سرعت و افزایش کارایی بسیاری از وب سایت ها شده است. بطور مثال میتوان از سرویس Gmail گوگل در این مورد نام برد که رابط کاربری بسیار سریع و پویایی را در مقایسه با سایر رقبایش ارائه کرد و باعث بدست آوردن محبوبیت در میان کاربران شد.

    یکی از پروسه های وقتگیر در هنگام چک کردن ایمیل ها، رفرش شدن صفحه در هنگام باز کردن یا حذف کردن یک ایمیل بود که جیمیل با بکارگیری روش طراحی آجاکس، این پروسه را حذف کرد و شما هنگام کار با جیمیل خود از بالاترین سرعت ممکن بهره مند هستید.

    سرویس های وب 2 از شما یاد می گیرند.
    سرویس های وب 2 برای وقت کاربرانشان ارزش زیادی قائلند و شما را در پروسه هایی مانند ذخیره سازی داده هایتان بهتر یاری میکنند. بطور مثال شما در جیمیل نیازی به ذخیره کردن ایمیل افرادی که برای شما یکبار ایمیلی زده اند ندارید. زیرا هر آدرس ایمیلی که دریافت میشود بطور اتومات در دفترچه ایمیل های شما ذخیره میشود و هنگامی که نیازمند ارسال ایمیل به یکی از دوستان خود هستید، کافیست ابتدای نام او را تایپ کنید تا جیمیل از بین هزاران ایمیل ثبت شده، ایمیل مورد نظر را نمایش دهد. همچنین اگر چند دوست همنام دارید که بیشتر به یکی از آنها ایمیل می زنید، هنگام تایپ نام آنها ، جیمیل ایمیل دوستی را که بیشتر برایش ایمیل زده اید بالاتر از بقیه نمایش می دهد.
    قابلیت یادگیری سرویس های وب2 در بخش جستجوی گوگل نیز قابل مشاهده است. گوگل نتایج جستجوی شما را ذخیره میکند و هنگامی که یک مدخل جدید را جستجو میکنید ، گوگل آنرا با موضوعات و مطالب قبلی تان مقایسه میکند و تا جای ممکن نتایج را بر اساس سلیقه شما مرتب کرده و نمایش میدهد.
    همچنین در بخش جستجوی عکس گوگل، هنگامی که شما بعد از جستجوی یک کلمه، روی یکی از عکس ها کلیک میکنید گوگل میفهمد که عکس مورد نظر رابطه ی نزدیکی با آنچه جستجو کرده اید دارد و از آن به بعد در جستجوهای بعدی آن عکس را به کلمه‌ی جستجو شده، مرتبط تر میداند و در صفحه ی جستجویش آنرا بالاتر نمایش می دهد. به این فرایند استفاده از هوش جمعی میگویند که گوگل به خوبی از آن در الگوریتم هایش استفاده میکند.

    با آنچه در مورد وب 2 گفته شد اکنون میتوانید سایت های وب 2 واقعی را از سایت هایی که ادعای وب 2 بودن دارند تشخیص دهید و در طراحی های خود نیز استفاده از این روش ها را بکار ببندید تا بتوانید بر رقبای بسیار بزرگتر از خود چیره شوید.

    منبع : وب 2 چیست | مقاله در مورد WEB2

    موضوعات مشابه:
    توکل بخدا
    http://DeepLearning.ir
    اولین و تنها مرجع یادگیری عمیق ایران


    هرکس از ظن خود شد یار من
    از درون من نجست اسرار من




  2. #2
    بنیانگذار
    تاریخ عضویت
    2010 January
    محل سکونت
    زیر سایه خدا
    سن
    37
    ارسال ها
    1,308
    تشکر
    2,923
    تشکر شده 2,205 بار در 886 پست
    نوشته های وبلاگ
    37


    آيا اين پست براي شما سودمند بود؟ بله | خیر

    web 2 چیست؟

    web 2 چیست؟

    مقدمه :
    با سلام خدمت تمام دوستداران علم ودانش وکسانیکه در این راه تلاش میکنند که برای دنیا قدمی مفید بردارندتا آیندگان بتوانند در آسایش وامنیت بیشتری در جهان زندگی کنند.

    دوستان قسمت این بود که در مورد web2 مقاله ای هرچند خلاصه مربوط به درس فنآوری اطلاعات تقدیمتان کنم . در این بحث ابتدا چگونگی پیدایش وب و تاریخچه مختصری

    ازآن را مطرح میکنم .سپس در مورد فن آوری وب2 (web2) بحث میکنیم .و بعد web2 و اینترنت را از نظر خودم بیان میکنم . البته دوستان من قبلا در مورد این مقوله اطلاعاتی

    نداشتم و گفته های من به استناد سایتهای اینترنی میباشدودر آخر باتشکر از آقای مهندس عباسی که باعث شدند که این مقاله را تهیه کنم و اطلاعاتجدیدی درمورددنیای فن آوری یاد

    بگیرم تشکر میکنم .



    با تاریخچه پیدایش وب و تاریخ روزشمار اینترنت در جهان و ایران همراه شویم
    تاريخ اينترنت
    پیدایش اینترنت به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا براساس طرحی موسوم به آرپا (ARPA) مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی بوجود آمده بود،
    این طرح را اجرا نمود. طرح این بود که کامپیوترهای موجود در شهر های مختلف (در آن زمان چیزی با نام کامپیوتر شخصی وجود نداشت بلکه سازمان‌های بزرگ و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی معمولاً دارای سیستم‌های کامپیوتر بزرگ مین فریم بودند)
    که هر کدام اطلاعات خاص خود را در آن ذخیره داشتند بتوانند در صورت نیاز با یکدیگر اتصال بر قرار نموده و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کرده و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.در همان دوران سیستم‌هایی بوجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهم می‌نمودند طوریکه کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات نموده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند. اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استانداردهای خودشان کار می‌کردند استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند توسط کارشناسان وضع شد.سرانجام درسال 1961 میلادی تعداد ۴ کامپیوتر در ۲ ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت به طرح اولیه، نام آرپانت (ArpaNet) برای آن منظور شد. در دهه 1970 میلادی با تعریف پروتکل‌های جدیدتر از جمله TCP که تا به امروز رواج دارد و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان (Host) بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای ایالات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت همراه با جزییات بیشتر راجع به شبکه‌های کامپیوتری مطرح گشت تا اینکه طی سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ شبکه‌های مختلف تصمیم گرفتند به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و آرپانت را بعنوان هسته اصلی انتخاب کردند. بعدها در سال 1993 میلادی نام اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد. وب یا همان WWW که مخفف World Wide Web (به فارسی: تار جهان‌گستر) می‌باشد توسط آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات Cern بخاطر نیاز آنها به دسترسی مرتب‌تر و آسان‌تر به اطلاعات موجود روی اینترنت ابداع گشت. در این روش اطلاعات به صورت مستنداتی صفحه‌ای بر روی شبکه اینترنت قرار می‌گیرند و بوسیله یک مرورگر وب قابل مشاهده هستند و هم اکنون کارکردهای بسیاری دارند.
    ۱۳۳۷: سازمان ARPA توسّط وزارت دفاع آمريكا تأسيس ميشود. هدفش ابداع پيشرفته ترين تكنولوژي در رابطه با همكاري با مراكز تحقيقاتي دانشگاه هاي معتبر كشور است. اين سازمان بدستور رئيس جمهور وقت دوايت آيزنهاور و در جواب قمر اسپوتنيك كه شوروي سابق بفضا پرتاب كرده بود بوجود آمد.
    ۱۳۴۸: شبكه ARPANET چهار كامپيوتر واقع در چهار دانشگاه آمريكا را بهم وصل ميكند.
    ۱۳۵۱: رفي تاميلسون مهندس شركت آمريكائي BBN ايميل را اختراع ميكند.

    ۱۳۵۲: دو محقّق آمريكائي بنام وينتون سفرف و رابرت كان ايده اينترنت را براي اولّين بار ابداع ميكنند.

    ۱۳۵۳: اينترنت روي كاغذ طراحي ميشود. محققين سفرف و كان پروتكل هاي IP و TCP را بعنوان وسيله حمل پاكتهاي اطلاعات بين دو كامپيوتر تعريف ميكنند.

    ۱۳۵۸: نرم افزار USENET توسط تام تراسكات، جيم افليس و افستيو بلووين ساخته ميشود. اين ابزار به كاربران كامپيوترها اجازه ميدهد به بولتن هاي مختلف بپيوندند تا در مورد اينترنت، سياست، مذهب و خلاصه هر موضوعي صحبت كنند. در ابتدا جزئي از اينترنت نبود و از پروتكل UUCP استفاده ميكرد.

    ۱۳۶۰: پروتكل BITNET اَبـَركامپيوترهاي IBM را بهم وصل ميكند و در اروپا رشد ميكند. قرار است يعنوان پروتكل متفاوتي رقيب ‿TCP/IP شود.

    ۱۳۶۲: سازمان DARPA پروتكل هاي ‿TCP/IP (يعني ساختار اينترنت) را بمنظور متصّل كردن كامپيوترهاي وزارت دفاع آمريكا بعنوان استاندارد اختيار ميكند. حالا اينترنت اعتبار رسمي پيدا ميكند.

    ۱۳۶۵: سازمان دولتي «بنياد علوم ملّي» (NSF) شبكه NSFNET را بر مبناي پروتكل هاي اينترنت يعني TCP/IP در آمريكا بنا ميكند.

    ۱۳۶۶: پروژه يونيكد توسّط مهندسان شركت اَپل و زيراكس يعني جو بكفر،‌ لي كالينز و مارك ديويس آغاز ميشود. هدف اين پروژه اينست كه تمام نويسه هاي موجود در دنيا را در يك بانك اطلاعاتي جا دهد و معضل مجموعه نويسه (Character Set) كامپيوتر را براي هميشه حّل كند.

    سال تعداد كاربران اينترنت در آمريكا (ميليون)
    ۲۰۰0 ۱۶۵
    ۱۹۹۹ ۱۰۰
    ۱۹۹۸ ۵۷
    ۱۹۹۷ ۱۹


    تاریخچه پیدایش اینترنت در ایران


    آمار اينترنت
    سال تعداد كاربران اينترنت در ايران – سال میلادی

    ۲۰۰۵ ۱۵ ميليون (تخمين)
    ۲۰۰۲ ۱۵۰۰۰۰۰
    ۲۰۰۱ ۴۱۸۰۰۰
    ۲۰۰۰ 132000
    ۱۹۹۹ ۴۸۰۰۰
    ۱۹۹۸ ۲۲۰۰۰
    ۱۹۹۷ ۵۰۰۰
    ۱۹۹۶ ۲۰۰۰

    تاریخچه پیدایش مرورگرهای وب مختلف
    با مرورگرهای وب آشنا شویم ، تاریخچه مرورگرهای وب ، کارکردها و نقاط ضعف هریک

    موزائیك NCSA اولین مرورگر رسمی
    در طول سالیان اخیر مرورگرهای وب گوناگونی به وجود آمده‌اند. اولین مرورگری كه به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت موزائیك NCSA بود.پس از آن، گروه برنامه‌نویسی موزائیك، اولین مرورگر وب تجاری را با نام Net Scape Navigator به بازار فرستاد، كه پس از مدتی تغییر نام یافت اما چندی بعد مجدداً نام آن به نت اسكیپ برگردانده شد. مرورگر نت اسكیپ در بین كاربران بیشترین محبوبیت را داشت تا آنكه اینترنت اكسپلورر (IE) در سال ۱۹۹۹ با مزایای روزافزون خود از آن پیشی گرفت. یك نسخه مرجع باز open source از نت اسكیپ با نام موزیلا (Mozilla) در سال ۲۰۰۲ مجدداً نظرها را به خود جلب كرد. از آن زمان موزیلا در مسیر پیشرفت قرار گرفته و به خصوص بر روی سیستم عامل‌های غیر ویندوز (شاید به خاطر ساختار مرجع باز آن) مورد استقبال قرار گرفته است.
    اما این دو مرورگر وب مشهور، همچون سایر فرآورده های تكنولوژیكی بر پایه اسلاف گمنام و بعضاً ناموفقی پی‌ریزی شده‌اند كه شاید اكنون جز نامی از آنها باقی نمانده باشد. برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیرند:


    World Wide Web
    "تیم برنرزلی" اولین مرورگر را در اولین روز سال میلادی ۱۹۹۰ بر روی یك كامپیوتر Next نوشت كه تار جهان گستر (world wide web) نام گرفت. او در مارس سال بعد نسخه هایی از برنامه‌اش را در اختیار عموم قرار داد و پس از آن، انتشار این نرم‌افزار فزونی گرفت.
    Libwww
    برنرزلی و یك دانشجو به نام جین فرانكوئیس گراف، نرم‌افزار تار جهان گستر را به نحوی ارتقا دادند تا فقط مخصوص محیط‌های Next نباشد و در تمام محیط‌هایی كه با زبان برنامه‌نویسی C نوشته شده اند، قابل اجرا باشد. آنها این مرورگر را Lib www نامیدند. گراف بعداً اولین شركت طراحی وب را تاسیس كرد.
    Line-mode
    نیكولا پیلو، دانشجوی رشته ریاضیات كه در CERN كارآموزی می كرد، مرورگر وبی را طراحی كرد كه در هر محیطی، حتی با تله تایپ (teletype) نیز كار می‌كرد. در سال ۱۹۹۱ نیكولا پیلو و تیم برنرزلی، این مرورگر را برای طیف گسترده ای از كامپیوترها، از یونیكس گرفته تا داس مایكروسافت سازگار ساختند و بدین سان دسترسی به صفحات وب بیش از پیش برای عموم آسان‌تر شد.
    Erwise
    گروهی از دانشجویان دانشگاه فنی هلسینكی، گردهم آمدند تا یك مرورگر وب را به عنوان پایان‌نامه خود بنویسند. از آنجا كه نام دپارتمان آنها به اختصار "OTH" بود آنها به شوخی نام پروژه خود را erwise گذاشتند تا از تركیب این دو other wise (در غیر این صورت) بوجود آید! نگارش نهایی در آوریل ۱۹۹۲ آماده شد و ویژگی‌های بارز متعددی داشت، اما پس از آن به حال خود رها شد و اعضای تیم پس از اتمام دوره متفرق شدند.
    Viola www
    در ماه مه ۱۹۹۲ یك دانشجوی دانشگاه بركلی به نام پی وی، دومین مرورگر را برای سیستم عامل Unix ارائه داد. این مرورگر كه Viola www نام داشت، مزایای برجسته ای داشت كه از آن جمله توانایی نمایش تصاویر گرافیكی و دانلود نرم‌افزارها بود.

    Midas
    در تابستان سال ۱۹۹۲ تونی جانسون سومین مرورگر را برای سیستم‌های یونیكس ابداع كرد. او میداس را به این خاطر نوشت تا به پخش اطلاعات حاصل از تحقیقات خود در رابطه با فیزیك در بین همكارانش كمك كند.
    Samba
    رابرت كالیائو كار نگارش اولین مرورگر وب برای سیستم های مكینتاش را آغاز كرد. حاصل كار Samba بود كه توسط نیكولا پیلو بهبود یافته بود تا پایان ۱۹۹۲ آماده بهره‌برداری شد.
    Mosaic
    مارك اندرسون و اریك بیتا از NCSA نخستین نگارش موازئیك سازگار با یونیكس و ویندوز (هر ویندوزی) را در فوریه ۱۹۹۳ ارائه دادند. چند ماه بعد الكس تاتیك نگارش موزائیك برای مكینتاش را هم ارائه داد. بدین سان موزائیك نخستین مرورگر وبی بود كه برای كار بر روی سیستم ها و سیستم عامل های گوناگون پشتیبانی می‌شد. موزائیك مقدمه‌ای بود برای پشتیبانی اصوات، ویدئوكلیپ، فرم ها، بوك مارك و فایل‌های تاریخ (history files) و بدین سان به سرعت تبدیل به محبوب ترین مرورگر وب غیرتجاری شد.
    در اوت ۱۹۹۴ NCSA قوانین تجاری استفاده از موزائیك را به اجرا درآورد كه متعاقب آن بسیاری از شركت‌ها از جمله مایكروسافت (به خاطر استفاده از موزاییك در طراحی) IE به دردسر افتادند با این حال NCSA گسترش و بهبود موزائیك را در ژانویه ۱۹۹۷ متوقف كرد.
    Arena
    در سال ۱۹۹۳دیوراجت در شعبه بریستول انگلیس شركت هولت پاكارد، مرورگری را به نام Arena ارائه داد كه ویژگی‌های قدرتمندی برای جای‌دهی جدول ها و تصاویر گرافیكی داشت.
    Lynxb
    در دانشگاه كانزاس مرورگری فرامتنی hypertext browser بر پایه وب نوشته شده بود كه Lynx نام داشت و برای انتشار اطلاعات ریاضیاتی به كار می رفت. دانشجویی به نام لومونتولی، رابطی برای اینترنت را به برنامه اضافه كرد و مرورگر وب Lynx۲/۰ را در مارس ۱۹۹۳ ارائه كرد. این مرورگر به سرعت برای پایانه‌های بدون گرافیك تبدیل به مرورگری محبوب شد و تاكنون نیز باقی مانده است.

    Cello
    تام بروس یكی از بنیانگذاران "موسسه اطلاعات حقوقی" دریافت كه اكثر حقوقدانان از سیستم های مایكروسافت استفاده می كنند و بنابراین مرورگر وبی را برای این پلت فورم طراحی كرد كه سلو نام گرفت و در تابستان ۱۹۹۳ ارائه شد.
    Opera
    در ۱۹۹۴ تیمی از پژوهشگران كمپانی ارتباطات تلنور در اسلوی نروژ، مرورگر اپرا را عرضه كردند، سال بعد دو تن از اعضای همان گروه، تلنور را ترك كردند تا نرم‌افزار اپرا را پس از ارتقا و بهسازی به صورت تجاری روانه بازار كنند.
    اپرا نسخه ۲.۱ نخستین بار در تابستان ۱۹۹۶ بر روی اینترنت در دسترس قرار گرفت.
    توضیح اینکه اکنون نرم افزار مرورگر اپرا با سرعت بارگذاری بالا و امکانات منحصر به فرد در نسخه 7 به صورت رایگان ارایه می شود بر اساس سیستم آمارگیر سایتها کاربران ایرانی کمتر از اپرا بهره می برند اما توصیه می کنم با نصب یک نسخه آن را آزمایش کنید!!!

    Internet in a box
    در ژانویه ۱۹۹۴ محصولی كه "اینترنت در یك بسته" نام گرفته بود به بازار آمد و چیزی نبود مگر مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مورد نیاز و مفید برای مرورگری وب. این محصول كاربران را از دان لود یا خرید نرم‌افزارهای گوناگون برای كاربری كامل بی نیاز می كرد و به ویژه برای كاربران خانگی بسیار مناسب و مفید بود.
    Navipress
    در فوریه ۱۹۹۴ شركت ناوی سافت مرورگری به نام ناوی پرس را برای كامپیوترهای شخصی و مكینتاش ارائه كرد. بعد از نرم‌افزار world wide web این اولین مرورگری بود كه با یك ویرایشگر (editor) ادغام شده بود و بنابراین كاربر می توانست همزمان با مرورگری، محتویات صفحات را ویرایش كند. ناوی پرس بعداً تبدیل به Aolpress شد و هنوز نیز در دسترس است هر چند كه از سال ۱۹۹۷ تغییری نیافته است.


    Mozilla
    در اكتبر سال ۱۹۹۴ نت اسكیپ اولین نگارش بتای مرورگرش را با نام موزیلا b ۹۶/? بر روی اینترنت منتشر كرد. نیمه دسامبر، نسخه نهایی به نام موزیلا ۰/۱ به بازار آمد. نگارش مرجع باز مرورگر نت اسكیپ، در سال ۲۰۰۲ به احترام موزیلا، به این نام انتشار یافت.
    توضیح اینکه موزیلا نیز اکنون مرورگر نسخه 1.5 خود را در دسترس عموم قرار داده است این مرورگر هم در بین کاربران ایرانی جایگاه ندارد در حالی در ماههای گذشته وب سایت منتسب به شرکت طراح موزیلا دهمین میلیون دانلود نرم افزار رایگان خود را با مراسم باشکوه و بازتاب جهانی جشن گرفت.
    Internet Explorer
    ۲۳ اوت ۱۹۹۵ مایكروسافت ویندوز ۹۵ را به همراه مرورگر وبی كه اینترنت اكسپلورر نام داشت، راهی بازار كرد. تا پاییز ۱۹۹۶ این مرورگر توانست در بازار مربوطه تا رتبه سوم صعود كند و تا سال ۱۹۹۹با پشت سر گذاشتن نت‌اسكیپ به مقام نخست برسد.
    در حال حاضر بر روی winXp نرم افزار مرورگر اینترنت اكسپلورر نسخه 6 یا همان IE6 نصب پیش فرض است ولی در خبر رسمی مایکروسافت آمده است که اینترنت اكسپلورر نسخه هفتم یا همان IE7 نیز وارد بازار شده که امکان دانلود آن وجود دارد .
    و دیگر Brows های معمول
    علاوه بر اینها مرورگرهای فراوانی در دهه ۱۹۹۰ ارائه شدند كه از شهرت و محبوبیت كمتری برخوردار بودند و دوامی نیافتند. اسامی برخی از آنها بدین قرار است:
    Active worlds - NetAttache- Air_Mosic - NET COM plete- Amiya Netcruiser -EI*Net -Mac web -IWENG -WWWC - Hot Java - Get Right - Planet Web.


    Web2چیست؟
    در یکی دو سال اخیر کسب و کارهای مختلف، مراجع دانشگاهی و متخصصان فنی به بحثهای بسیاری درباره "وب 2" پرداخته اند. اخبار، نوشته ها، نقدهای مرتبط با "وب 2" آنقدر بالا بود و هست که باید اذعان کرد که "وب 2" اینترنت را تکان داد. سایتهایی بسیاری برای گسترش مفهوم آن راه اندازی شده است، کنفرانسهایی برای آن برگزار شد و حتی نخستین مجله با موضوع تخصصی "وب 2" پا به عرصه وجود گذاشت.
    از دیگر سو گوگل و مایکروسافت عنوانهای خبری را پشت سر هم می قاپند. یاهو با خرید سایتها و تکنولوژیهای جدید خیز بلندی برداشته است تا بازیگز اصلی "وب 2" باشد. یاهو با خرید del.icio.us، Flickr و راه اندازی My Web 2.0، گوگل با Google Maps و MSN با ارایه ESS که مبتنی بر RSS است (RSS دو طرفه) همه و همه به "وب 2" کمک کرده اند. ضمن آنکه همه آنها به Secioal Search توجه ویژه ای نشان داده اند.
    مخالفان "وب 2" آنرا تنها موجی گذرا می دانند که به جان اینترنت افتاده است. اما آنچه که روشن است "وب 2" و هر چه مرتبط با آن است هواداران بسیاری دارد. نکته جالب آنجاست که هر ** آنرا به گونه ای تعریف می کند و برداشت متفاوتی از آن ارایه می دهد.
    "وب 2" را می توان چتری دانست بر تکنولوژیهای جدید. تکنولوژیهای جدیدی که به کاربر تجربه حضور بهتر در وب فراتر از تواناییهای HTML کلاسیک (وب 1) ارزانی می دارد.
    می توان آنرا یک سری از فعالیتها دانست که به کاربران کمک می کند تا سایتهایی طراحی کنند که به راحتی به اجتماعات آنلاین، خدمات و ابزار وب ارتباط برقرار می کنند. عموما این فعالیتها به کمک راه حلهای کد باز پیاده سازی می شوند.
    "وب 2" تمرکز از تولید کننده اطلاعات را به کاربر اطلاعات منتقل می کند و این کار را با جذاب کردن اطلاعات انجام می دهد. قدرت "وب 1" در ناوبری آن بود و کاربر به مرور وب می پرداخت تا اطلاعات خود را بیابد. اما "وب 2" می گوید همان اطلاعات ویژگیهایی دارد و همین ویژگیها یکدیگر را دنبال می کنند و به هم ارتباط می یابند.
    "وب 2" کاری می کند که اطلاعات به دنبال ما حرکت کند تا هر وقت مورد نیاز بود از آن استفاده کنیم و این در صورتی امکان پذیر است که به اطلاعات امکان استفاده از آن در سایر ابزار و رسانه ها داده شود.
    یکی از ویژگیهای برجسته "وب 2" این است که اطلاعات را برای ما جذاب می کند. اطلاعات به سوی ما می آید و ما در حین رفتن از مکانی به مکان دیگر تعیین می کنیم که کدام اطلاعات و چگونه به سوی ما بیایند.
    نکته کلیدی در "وب 2" مشارکت کاربر و اعتماد به وی است. سرویسهایی که در "وب 2" ارایه می شود قابلیت استفاده مجدد از آنرا در سایر ابزار و رسانه ها فراهم می آورد. دسترسی به آنها آسانتر می شود و ابزار قابلیت اطمینان بیشتری می یابند.
    "وب 2" سایتهایی نیستند که اطلاعات تولیدی کاربران در آنها بالاست. نظیر آمازون و ای بی، زیرا آنها از همان ابتدا با این ایده طراحی شده اند. "وب 2" همچنین ایجاد ارتباط و سازگاری بین سایتها و ابزار نیست. شمارشگران سایت سالهاست که فعالیت می نمایند و کدهای ساده جاوا اسکریپت پیامهایی را بین سایتها و ابزار آنها فراهم می کنند. اینها موارد تازه نیستند، هیجانی هم ندارند و البته "وب 2" هم نیستند.
    AJAX هم "وب 2" نیست. هر چند که ابزار قدرتمندی برای طراحی ابزار "وب 2" است. RSS، Social Networking ، Tagging و XHTML/CSS هسته اصلی "وب 2" هستند. اگر قرار باشد به هر چیز تازه و بامزه ای "وب 2" اتلاق گردد آنگاه "وب 2" بی معنی خواهد شد.
    وب 2 همینجاست. کافیست سری به سایتهایی نظیر Flickr، del.icio.us، Kiko و meebo بزنید.
    "وب 2" بر قابلیت ترکیب مجدد و سازگارسازی بدون مذاکره و حتی اجازه استوار است. "وب 2" یعنی گرفتن اطلاعات و داده های یک سایت به کمک RSS یا Open API، ترکیب آن با داده هایی از همان نوع اما دریافت شده از منابع دیگر و تولید چیزی جدید.
    "وب 2" را یک رویکرد نو می دانند نه یک تکنولوژی تازه. خمیرمایه "وب 2" مشارکت با دیگران برای انجام دادن چیزهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آنها را نداریم.

    کی از "وب 1" به "وب 2" مهاجرت می شود؟

    وب 2 هنوز محقق نشده است بنابراین هنوز مهاجرتی در کار نیست. اما تلاشهای بسیاری در حال انجام است. به هر حال هر چه هست، اتفاقی نیست که به یکباره انجام شود و شاید سالها طول بکشد تا اکثر سایتها خود را با تکنولوژیهای "وب 2" منطبق کنند. فراموش نکنید هنوز هم هستند افرادی که با ویندوز 3.1 کار می کنند. بنابراین تا آنزمان که سایتهای وب به طور کامل پوست اندازی کنند و با تکنولوژیهای "وب 2" طراحی شوند، راه بسیاری مانده است.
    سایتهایی که اکنون بر مفهوم "وب 2" کار می کنند عموما در حالت بتا هستند. گروهی "وب 2" را به جدی یا به شوخی دنیای "بتا" می خوانند. جالب است بدانید سایتهایی هم هستند که در حالت آلفا در اختیار عموم قرار داده شده اند.

    چه تاثیری بر کاربران، تولیدکننگان محتوا، طراحان دارد؟

    افراد بسیاری با شنیدن نام HTML گیج می شوند و هنوز در آرزوی داشتن یک سایت ساده هستند. اما اکنون زمانه تغییرات است. وب توسط متخصصان فنی و برنامه نویسان شروع شد و به همین خاطر برای آنان بود. اکنون وب برای مردم عادی است.
    اکنون سیستمهای مدیریت محتوا به کاربران عادی کامپیوتر اجازه می دهند تا سایتهای حرفه ای داشته باشند. دلیل اقبال به وبلاگها نیز همین بود که افراد بدون نیاز به دانش فنی می توانستند به راحتی مطالب خود را منتشر کنند.
    تولیدکنندگان محتوا و طراحان وب باید محتوا و ابزار را به گونه ای توسعه دهند که در سایر ابزار و رسانه ها قابل استفاده باشد. در حقیقت استفاده چندین باره از اطلاعات از مشخصه های اصلی "وب 2" است. خروجی یک سایت باید پس از استفاده در سایتهای دیگر و بازگشت به سایت مادر همچنان قابل استفاده باشد.
    برای آنکه اهمیت و اقبال به "وب 2" بهتر بیان شود به مقایسه دو سایت از "وب 1" و "وب 2" می پردزیم.
    وب شاتس در سال 1999 راه اندازی شد و توانست به عنوان یک سرویس دهنده عکس به محبوبیت فوق العاده دست یابد. اما فلیکر در سال 2004 راه اندازی شد و توانست در کمتر از 2 سال وب شاتس را به پایین بکشد.
    جالب است بدانید که وب شاتس 15 میلیون کاربر دارد و فلیکر تنها 1.5 میلیون. فلیکر کلمه ای است که به سختی نوشته می شود و تلفظ آنهم ساده نیست! اما چگونه است که فلیکر تاز از راه رسیده، وب شاتس محبوب و پر طرفدار را به پایین می کشد؟
    هر چند به طور دقیق نمی توان دلایل موفقیت آنرا بیان کرد اما می توان به ویژگیهایی از آن اشاره کرد که به خوبی حکایت از برتری "وب 2" دارد:
    * سیستمی است ساده که به راحتی فهمیده می شود.
    * دارای ظاهری است واضح که بر کارایی تمرکز دارد.
    * قابلیتهایی دارد که به درد اجتماعات آنلاین می خورد نظیر تگینگ،گروهها، کامنت گذاری، ارزیابی و...* RSS feeds
    * Open API
    در هر صورت رویدادهای تازه ای در حال وقوع است و "وب" تکان خورده است. ذائقه کاربران تغییر کرده است و وب را با مزه ای دیگر می خواهند. چه این رویدادهای در حال وقوع را "وب 2" بنامیم و چه با نام دیگر بخوانیم، به هر حال خواهند آمد و با خود تغییرات بسیار خواهند آورد. نیک می دانیم که وب دنیای تغییرات است پس چه خوب است اگر مفاهیم نوین مطرح شده را جدی تر دنبال کنبم.
    امروزه در مورد وب2 صحبت‌های فراوانی به میان می‌آید و تعریف‌های متفاوتی از آن می‌شود. اما به‌ راستی وب2 چیست؟ باید اعتراف كرد كه هنوز تعریف واحد و جامعی برای وب2 اعلام نشده و همچنان در نشست‌ها و همایش‌های مختلف در مورد یك تعریف جامع و كامل از این فرآیند بحث و مذاكره می‌شود. تیم اوریلی (Tim O’Reilly) از وب2 به عنوان یك سكو یاد می‌كند كه تمامی ابزارها و برنامه‌ها در سیطره آن قرار می‌گیرد و وب2 به آنها احاطه دارد. دره سیلیكون كه سال‌ها به عنوان قطب فناوری جهان محسوب می‌شده، امروزه به دنبال یك راه‌حل برای پیشرفت هرچه بیشتر می‌گردد و كارشناسان معتقدند كه به جز وب2 راه‌حلی مناسبی برای نیل به این هدف وجود نخواهد داشت. كارشناسان وب2 این روزها از اصطلاحاتی نظیر ویكی‌ها، بلاگ‌ها، RSS، AJAX و … استفاده می‌كنند و در مقابل، رقبا با بكار گرفتن اصطلاحاتی دیگر سعی بر آن دارند كه از این روند جلوگیری كنند. وب2 هر تعریفی كه داشته باشد یك هدف كلی را دنبال می‌كند و آن هم تغییر وضعیت كنونی اینترنت است. سایت‌های مبتنی بر وب2 پایگاه‌های اینترنتی آنلاینی برای ارایه سرویس‌های اینترنتی محسوب نمی‌شوند. از بخش جست‌وجوگر تصاویر یاهو و سایت وابسته به آن با نام Flickr گرفته تا دایره‌المعارف آنلاین ویكی‌پدیا و سایت دوست‌یابی MySpace و حتی جست‌وجوگر بزرگ گوگل نمونه‌هایی از وب2 محسوب می‌شوند كه با هدف دگرگونی اینترنت و بهبود وضعیت كنونی آن فعالیت‌های خود را دنبال می‌كنند.اگر این سایت‌ها نتوانند به خوبی اهداف خود را برای رسیدن به وب2 محقق سازند، مجبورند این روند را Live Web نام‌گذاری كنند. تصور كنید كه تمام این خدمات از دنیای جدید وب2 بتوانند موفقیت‌آمیز باشد و میلیون‌ها كاربر را از سراسر دنیا به سمت خود بكشاند، اما آیا این قبیل سرویس‌ها توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای روزافزون مراكز تجاری را خواهند داشت؟ ری لین (Ray Lane) مدیر اسبق شركت اوراكل كه هم‌اكنون یكی از شركای مركز تجاری Kleiner Perkins Caufield & Byers محسوب می‌شود در این باره می‌گوید: «تمام این امكانات كه برای كاربران عادی درنظر گرفته شده در اختیار شركت‌ها و سازمان‌ها تجاری قرار خواهد گرفت و استفاده‌كنندگان اصلی از این روند تنها آنها خواهند بود.»به‌ جز نوجوانان و جوانان كه مخاطبان اصلی وب2 هستند، نسل جدید اینترنت می‌تواند تاثیرات شگرفی را در مراكز تجاری برجای بگذارد و به تحقق اهداف جهانی‌سازی كمك‌های فراوان كند. این مسئله باعث شده تا برخی افراد وب 2 را Enterprise 2.0 نام‌گذاری كنند و این جریان را پلی بین مدیر و كارمندان و یا شركت و مشتریان بدانند. دان تپ‌اسكات (Don Tapscott) مدیر گروه فكری New Paradigm تورنتو معتقد است: «وب2 بزرگ‌ترین تغییری است كه طی یك قرن گذشته در سازمان‌ها و مراكز تجاری ایجاد خواهد شد.»نشانه‌های اولیه از این تغییرات بسیار فراوان است. شركت فیلم‌سازی والت‌دیسنی، بانك سرمایه‌گذاری Dresdner Kleinwort Wasserstein و چندین شركت بزرگ دیگر از سایت‌های ویكی یا صفحات اینترنتی قابل ویرایش استفاده می‌كنند تا بتوانند همكاری‌های بیشتری را با یكدیگر داشته باشند. دیگر شركت‌ها با استفاده از سایت‌های عمومی و اجتماعی نظیر LinkedIn و Visible Path سعی می‌كنند ارتباطات بیشتری را به‌دست آورند و شرایط لازم را برای فروش بیشتر محصولات خود فراهم كنند.راه‌اندازی وبلاگ‌های گروهی و انفرادی نیز از كارهای مورد علاقه كاربران در عصر حاضر محسوب می‌شود، تا آنجا كه جاناتان شوارتز (Jonathan Schwartz) مدیرعامل شركت Sun Microsystems و باب لوتز (Bob Lutz) معاون شركت خودروسازی جنرال موتورز با انتشار مطالب مختلف روی وبلاگ‌های خود سعی می‌كنند ارتباط صمیمانه‌تری با مردم داشته باشند و بدون هرگونه واسطه‌ای به نیازهای آنان پی ببرند. همان‌طور كه سال‌ها پیش كامپیوترهای شخصی موفق شدند در تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی جهان راه پیدا كنند و موقعیت ثابتی را برای خود بیابند، كارشناسان وضعیت مشابهی را برای وب 2 پیش‌بینی می‌كنند.زمانی كه راد اسمیت (Rod Smith) معاون شركت IBM در بخش فناوری‌های رو به رشد اینترنتی سال گذشته به مدیر فناوری اطلاعات بانك سلطنتی اسكاتلند در مورد سایت‌های ویكی توضیح داد، وی با تاسف سر خود را تكان داد و اظهار داشت كه از این قبیل سایت‌ها استفاده نمی‌كند. اما وقتی كه امروز اسمیت در یك نشست كوچك در مورد سایت‌های ویكی یا دیگر تجهیزات وب2 صحبت می‌كند، افراد حاضر با خوشحالی اعلام می‌دارند كه به صورت مستمر این سایت‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.اسمیت می‌گوید: «آگاهی افراد از این روند به قدری افزایش یافته كه امروزه بیشتر مدیران شركت‌ها با ما تماس می‌گیرند و در مورد وب 2 از ما توضیحات بیشتر می‌خواهند.» به هر حال باید توجه داشت كه همانند كامپیوترهای شخصی، نیاز مبرم و اساسی وب 2 توانمندسازی هرچه بیشتر آن است. تقویت كامپیوترهای خانگی، افزایش دسترسی كاربران به اینترنت پرسرعت و سرویس‌های كاربردی و آسان وب2 نیرویی باورنكردنی را در اختیار هر یك از افراد می‌گذارد كه با آن می‌توانند كارهای گوناگونی انجام دهند.اگر چه بیشتر این سرویس‌ها به صورت رایگان در اختیار كاربران قرار می‌گیرد، ولی باید توجه داشت كه این مسئله باعث متضرر شدن شركت‌های عرضه‌كننده خدمات وب2 نخواهد شد. تبلیغات آنلاین بزرگ‌ترین منبع درآمدی هستند كه می‌توانند در این زمینه مفید واقع شوند و به كمك شركت‌های عرضه‌كننده خدمات وب2 بیایند. جو كاروس (Joe Kraus) مدیر سایت اینترنتی JotSpot كه مبنای آن سایت‌های قابل ویرایش ویكی است می‌گوید: «تمام مراكز توانمند و بزرگ فناوری می‌توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند و مفید واقع شوند

    وب 2" Web2 موجی زودگذر خواهد بود یا آینده وب تحت وب 2" Web2 خواهد بود ؟

    در یکی دو سال اخیر کسب و کارهای مختلف، مراجع دانشگاهی و متخصصان فنی به بحثهای بسیاری درباره "وب 2" پرداخته اند. اخبار، نوشته ها، نقدهای مرتبط با "وب 2" آنقدر بالا بود و هست که باید اذعان کرد که "وب 2" اینترنت را تکان داد. سایتهایی بسیاری برای گسترش مفهوم آن راه اندازی شده است، کنفرانسهایی برای آن برگزار شد و حتی نخستین مجله با موضوع تخصصی "وب 2" پا به عرصه وجود گذاشت. از دیگر سو گوگل و مایکروسافت عنوانهای خبری را پشت سر هم می قاپند. یاهو با خرید سایتها و تکنولوژیهای جدید خیز بلندی برداشته است تا بازیگز اصلی "وب 2" باشد. یاهو با خرید del.icio.us، Flickr و راه اندازی My Web 2.0، گوگل با Google Maps و MSN با ارایه ESS که مبتنی بر RSS است (RSS دو طرفه) همه و همه به "وب 2" کمک کرده اند. ضمن آنکه همه آنها به Secioal Search توجه ویژه ای نشان داده اند.

    مخالفان "وب 2"

    مخالفان "وب 2" آنرا تنها موجی گذرا می دانند که به جان اینترنت افتاده است. اما آنچه که روشن است "وب 2" و هر چه مرتبط با آن است هواداران بسیاری دارد. نکته جالب آنجاست که هر ** آنرا به گونه ای تعریف می کند و برداشت متفاوتی از آن ارایه می دهد.

    در مورد وب 2" Web2

    "وب 2" را می توان چتری دانست بر تکنولوژیهای جدید. تکنولوژیهای جدیدی که به کاربر تجربه حضور بهتر در وب فراتر از تواناییهای HTML کلاسیک (وب 1) ارزانی می دارد.
    می توان آنرا یک سری از فعالیتها دانست که به کاربران کمک می کند تا سایتهایی طراحی کنند که به راحتی به اجتماعات آنلاین، خدمات و ابزار وب ارتباط برقرار می کنند. عموما این فعالیتها به کمک راه حلهای کد باز پیاده سازی می شوند.
    "وب 2" تمرکز از تولید کننده اطلاعات را به کاربر اطلاعات منتقل می کند و این کار را با جذاب کردن اطلاعات انجام می دهد. قدرت "وب 1" در ناوبری آن بود و کاربر به مرور وب می پرداخت تا اطلاعات خود را بیابد. اما "وب 2" می گوید همان اطلاعات ویژگیهایی دارد و همین ویژگیها یکدیگر را دنبال می کنند و به هم ارتباط می یابند.
    "وب 2" کاری می کند که اطلاعات به دنبال ما حرکت کند تا هر وقت مورد نیاز بود از آن استفاده کنیم و این در صورتی امکان پذیر است که به اطلاعات امکان استفاده از آن در سایر ابزار و رسانه ها داده شود.
    یکی از ویژگیهای برجسته "وب 2" این است که اطلاعات را برای ما جذاب می کند. اطلاعات به سوی ما می آید و ما در حین رفتن از مکانی به مکان دیگر تعیین می کنیم که کدام اطلاعات و چگونه به سوی ما بیایند.
    نکات کلیدی در "وب 2"

    نکته کلیدی در "وب 2" مشارکت کاربر و اعتماد به وی است. سرویسهایی که در "وب 2" ارایه می شود قابلیت استفاده مجدد از آنرا در سایر ابزار و رسانه ها فراهم می آورد. دسترسی به آنها آسانتر می شود و ابزار قابلیت اطمینان بیشتری می یابند.
    "وب 2" سایتهایی نیستند که اطلاعات تولیدی کاربران در آنها بالاست. نظیر آمازون و ای بی، زیرا آنها از همان ابتدا با این ایده طراحی شده اند. "وب 2" همچنین ایجاد ارتباط و سازگاری بین سایتها و ابزار نیست. شمارشگران سایت سالهاست که فعالیت می نمایند و کدهای ساده جاوا اسکریپت پیامهایی را بین سایتها و ابزار آنها فراهم می کنند. اینها موارد تازه نیستند، هیجانی هم ندارند و البته "وب 2" هم نیستند.
    AJAX هم "وب 2" نیست. هر چند که ابزار قدرتمندی برای طراحی ابزار "وب 2" است. RSS، Social Networking ، Tagging و XHTML/CSS هسته اصلی "وب 2" هستند. اگر قرار باشد به هر چیز تازه و بامزه ای "وب 2" اتلاق گردد آنگاه "وب 2" بی معنی خواهد شد.
    وب 2 همینجاست. کافیست سری به سایتهایی نظیر Flickr، del.icio.us، Kiko و meebo بزنید.
    "وب 2" بر قابلیت ترکیب مجدد و سازگارسازی بدون مذاکره و حتی اجازه استوار است. "وب 2" یعنی گرفتن اطلاعات و داده های یک سایت به کمک RSS یا Open API، ترکیب آن با داده هایی از همان نوع اما دریافت شده از منابع دیگر و تولید چیزی جدید.
    "وب 2" را یک رویکرد نو می دانند نه یک تکنولوژی تازه. خمیرمایه "وب 2" مشارکت با دیگران برای انجام دادن چیزهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آنها را نداریم.

    اما کی از "وب 1" به "وب 2" مهاجرت می شود؟

    اما کی از "وب 1" به "وب 2" مهاجرت می شود؟! وب 2 هنوز محقق نشده است بنابراین هنوز مهاجرتی در کار نیست. اما تلاشهای بسیاری در حال انجام است. به هر حال هر چه هست، اتفاقی نیست که به یکباره انجام شود و شاید سالها طول بکشد تا اکثر سایتها خود را با تکنولوژیهای "وب 2" منطبق کنند. فراموش نکنید هنوز هم هستند افرادی که با ویندوز 3.1 کار می کنند. بنابراین تا آنزمان که سایتهای وب به طور کامل پوست اندازی کنند و با تکنولوژیهای "وب 2" طراحی شوند، راه بسیاری مانده است.
    سایتهایی که اکنون بر مفهوم "وب 2" کار می کنند عموما در حالت بتا هستند. گروهی "وب 2" را به جدی یا به شوخی دنیای "بتا" می خوانند. جالب است بدانید سایتهایی هم هستند که در حالت آلفا در اختیار عموم قرار داده شده اند.

    Web2 چه تاثیری بر کاربران، تولیدکننگان محتوا، طراحان دارد؟

    افراد بسیاری با شنیدن نام HTML گیج می شوند و هنوز در آرزوی داشتن یک سایت ساده هستند. اما اکنون زمانه تغییرات است. وب توسط متخصصان فنی و برنامه نویسان شروع شد و به همین خاطر برای آنان بود. اکنون وب برای مردم عادی است.
    اکنون سیستمهای مدیریت محتوا به کاربران عادی کامپیوتر اجازه می دهند تا سایتهای حرفه ای داشته باشند. دلیل اقبال به وبلاگها نیز همین بود که افراد بدون نیاز به دانش فنی می توانستند به راحتی مطالب خود را منتشر کنند.
    تولیدکنندگان محتوا و طراحان وب باید محتوا و ابزار را به گونه ای توسعه دهند که در سایر ابزار و رسانه ها قابل استفاده باشد. در حقیقت استفاده چندین باره از اطلاعات از مشخصه های اصلی "وب 2" است. خروجی یک سایت باید پس از استفاده در سایتهای دیگر و بازگشت به سایت مادر همچنان قابل استفاده باشد.

    اهمیت و اقبال به "وب 2"

    برای آنکه اهمیت و اقبال به "وب 2" بهتر بیان شود به مقایسه دو سایت از "وب 1" و "وب 2" می پردزیم.
    وب شاتس در سال 1999 راه اندازی شد و توانست به عنوان یک سرویس دهنده عکس به محبوبیت فوق العاده دست یابد. اما فلیکر در سال 2004 راه اندازی شد و توانست در کمتر از 2 سال وب شاتس را به پایین بکشد.
    جالب است بدانید که وب شاتس 15 میلیون کاربر دارد و فلیکر تنها 1.5 میلیون. فلیکر کلمه ای است که به سختی نوشته می شود و تلفظ آنهم ساده نیست! اما چگونه است که فلیکر تاز از راه رسیده، وب شاتس محبوب و پر طرفدار را به پایین می کشد؟
    هر چند به طور دقیق نمی توان دلایل موفقیت آنرا بیان کرد اما می توان به ویژگیهایی از آن اشاره کرد که به خوبی حکایت از برتری "وب 2" دارد:
    سیستمی است ساده که به راحتی فهمیده می شود.
    دارای ظاهری است واضح که بر کارایی تمرکز دارد.
    قابلیتهایی دارد که به درد اجتماعات آنلاین می خورد نظیر تگینگ،گروهها، کامنت گذاری، ارزیابی و...
    RSS Feeds
    Open API
    در هر صورت رویدادهای تازه ای در حال وقوع است و "وب" تکان خورده است. ذائقه کاربران تغییر کرده است و وب را با مزه ای دیگر می خواهند. چه این رویدادهای در حال وقوع را "وب 2" بنامیم و چه با نام دیگر بخوانیم، به هر حال خواهند آمد و با خود تغییرات بسیار خواهند آورد. نیک می دانیم که وب دنیای تغییرات است پس چه خوب است اگر مفاهیم نوین مطرح شده را جدی تر دنبال کنبم

    اشاره به نباید های یک سایت
    اشاره به نبایدهای مدیریت سایت؛ مشخصه‌هایی كه یك وب سایت یا وبلاگ نباید داشته باشد!
    عموماً وقتی از سایت شما صحبت می‌شود، نباید هیچ كم و كسری در آن وجود داشته باشد. اما خیلی كم به آن چه كه نباید در وب‌سایت باشد، پرداخته شده است. این مساُله تاُثیر منفی بر عملكرد سایت دارد، زیرا برنامه‌ریزی ضعیف و غافل شدن از سایت، ممكن است به از دست دادن شغل، مسایل امنیتی، ترافیك كم و سایر مشكلات منجر شود.البته این مشكلات قابل جلوگیری هستند.


    اجتناب کنیم
    اول : درج عکس در صفحه اول
    گذاشتن عكس خود در صفحه‌ی اصلی. با وجود آن كه عكس شما یك نوع خوشامدگویی به بازدیدكنندگان شمار می‌آید
    اما برخی كارشناسان عقیده دارند، این عكس، دلیل حضور بازدیدكنندگان را در سایت شما كم رنگ می‌كند. لارینا كیس، رییس بخش كارشناسی موفقیت و عملكرد ـ یك موسسه‌ی مشاوره در فیلادلفیا ـ در این‌باره می‌گوید:”دیدن این عكس، مانند ملاقات یك شخص جدید است، و به جای پرداختن به مسایل بازدیدكنندگان، مثل این است كه به آنها بگویید:”من چقدر در عكس، عالی هستم“. وب سایت شما باید تماماً درباره‌ی بازدیدكننگان باشد و نه در مورد شما. قبل از هر چیز باید آنها را به سایت، علاقمند كنید“.
    دوم : زیاده روی و افراط در بخشهایی دیداری و شنیداری
    زیاده رو ی در پخش قطعات دیداری و شنیداری. این مورد شامل هر قطعه‌ی دیدنی و شنیدنی می‌شود.
    از یك سو تصاویر متحرك گیج كننده در صفحه‌ی اصلی واز طرف دیگرهر نوع عكس، از مشتریان سایت گرفته تا موش خانگی شما. مورد اول چیزی بیش از بهره‌گیری بیهوده از فن‌آوری جدید نیست و مثال آخر، گمراه شدن از مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای است. گذشته از این، بارگذاری موسیقی‌های پرزرق برق و پر سر و صدا مدت زیاد‌ی طول می‌كشد و همین امر، بازدید كنندگان سایت شما را فراری می‌دهد. روت آترلی( یكی از شركای اصلی مركز استراتژی‌های خلاق،یك آژانس ارتباطات مردمی در ریچموند،ب،س،كانادا) می‌گوید: ”داشتن یك سایت با فن‌آوری قوی برای بسیاری از وب سایت‌ها ضروری است، اما برای حضور تكنولوژی باید دلیلی مهم‌تر از تحت تاثیر قراردادن مردم، وجود داشته باشد.
    سوم : گزینه های فراوان و گیج کننده
    وجود گزینه‌های گیج‌كننده‌ی فراوان. به شما حق می‌دهم، چرا كه می‌خواهید صفحات و مطالب گوناگون زیادی به بازدیدكنندگان سایت خود ارایه دهید. اما ساختار سایت باید به اندازه‌ی كافی ساده باشد، تا بازدیدكنندگان گیج و سر در گم نشوند.
    كیس در این باره می‌گوید:”از تنظیم فهرست انتخابی با حدود ۲۰ گزینه‌ی انتخابی خودداری كنید، افراد،در هر بار می‌توانند بین ۵ تا ۹ مطلب را به خاطر بسپارند. سعی كنید از این حد فراتر نروید، چون در غیر این صورت،آنها گیج شده، سایت شما را ترك می‌كنند.“
    چهارم : درج مسایل مربوط به حریم شخصی
    اطلاعاتی كه ممكن است به حریم شخصی افراد و مسایل امنیتی لطمه وارد كند. البته این مساُله تا حد زیادی به ماهیت وب سایت، شغل و كنارآمدن شما با قضایا بستگی دارد. در هر صورت ضروری است، كه مطالب وب سایت خود را خوب بررسی كنید، تا اطلاعاتی كه به مسایل شخصی و مسایل امنیتی لطمه وارد می‌كند، و همچنین مورد علاقه‌ی هكرها است در آن موجود نباشد. در ابتدایی ترین مراحل، باید از گذاشتن عكس‌ها، آدرس‌های ایمیل و جزییات شخصی كاركنان در وب سایت خودداری كنید.
    همچنین، چگونگی طراحی ساختار URL و صفحه‌ی پیغام ایراد ۴۰۴ نوع سرور یا پشتیبان شما را برای افراد، آشكار می‌سازد. این‌ها چیزهایی است كه هكرها نباید بدانند. حتی در انتشار اطلاعات درباره‌ی تولیدات، كارشناسان وب، توصیه می‌كنند، فقط از نكاتی كه مشتریان را به خرید ترغیب می‌كند؛ استفاده كنید و نه نكاتی كه اطلاعات شركت را به خارج انتقال دهد. سعی كنید، در اسرع وقت از یك كارشناس وب یا یك وكیل استفاده كنید، تا نكاتی كه امكان سوء استفاده از آنها در سایت وجود دارد؛ را بررسی كند.
    از این هم فراتر رفته، می‌توانید یك كارشناس امور امنیتی در سایت خود داشته باشید!!!.
    پنجم : مطالبی روی وب به سود رقبایتان
    گذاشتن اطلاعاتی در وب سایت كه به سود رقبای شما باشد. مسئولین بخش برنامه‌ریزی اطلاعات یك وب سایت، باید مانند دزدها فكر كنند. به این ترتیب، احتمال این كه این افراد، برنامه‌های اطلاعاتی را طراحی كنند كه مورد علاقه‌ی رقیبان سایت باشد، از یبن می‌رود. برخی بخش‌های اطلاعاتی در نوع خود بی‌ضرر هستند، اما در تركیب با یكدیگر، می توانند مطالب زیادی را درباره‌ی فعالیت‌های شغلی، شركای استراتژیك، مشتری‌هاو ساختار درونی سازمان شما آشكار سازند. در این جا هم حضور یك كارشناس بسیار سودمند است.


    ششم : سخنان نامفهوم و كلمات فنی پیچیده
    هدف اصلی بیشتر وب سایت‌ها آگاه ساختن مشتریان از نحوه فعالیت‌های سایت و چگونگی ارائه خدمات و تولیدات به مشتریان است. وقتی در سایت خود از زبانی فنی یا اصطلاحاتی نامفهوم استفاده می‌كنید به طوری كه اكثر مردم از درك آنها عاجزند در حقیقت به كار بیهوده‌ای دست زده‌اید. از بیانی شیوا و مستقیم استفاده كنید. شرهورویتس متصدی امور تبلیغات و نویسنده‌ی كتاب اصول كسب درآمد: بازاریابی با رعایت حقوق مشتری در این باره می‌گوید: استفاده از كلمات پیچیده یا زیاده گویی در اینترنت امری عادی است. اما این مسأله با صداقت‏، كیفیت محصولات و درستكاری فعالیت‌های شما مغایرت دارد.
    هفتم : مطالبی از خود و خود
    مطالبی كه شغل شما را بهتر از آنچه كه هست نشان می‌دهند. مطمئناَ قصد شما فروش اجناس از طریق وب سایت است. اما بازاریابی ـ فوت و فن فروش و تعاریف اظهار نظرهای مشتریان ـ كه بیشتر از آگاهی دادن و جذب مردم به لاف زدن می‌پردازد؛ فقط بازدید كنندگان را فراری می‌دهد. آترلی می‌گوید : ”وب سایت خود را با تبلیغات پر نكنید بلكه آن را به شكل یك مكالمه دو طرفه بین خود و بازدید كنندگان طراحی كنید“.
    هشتم: مكان‌های گفتگوی رهاشده و بدون نظارت
    اگر قصد دارید یك محیط گفتگو ایجاد كنید، از یك ناظر برای پذیرفتن موارد احتمالی استفاده كنید به این ترتیب از هرز نامه‌ها، درخواست‌های خلاف عرف، نقض حریم امنیتی و سایر درد سرها دوری می‌كنید.

    نهم : لینکهای به دردنخور زیادی
    لینك‌های به درد نخور و مطالب قدیمی. هیچ چیز به اندازه اطلاعات نامربوط و قدیمی بازدید كنندگان سایت را گمراه نمی‌كند. همین اتفاق در مورد لینك‌هایی صادق است كه افراد را به صفحات غلط هدایت می‌كند. به طور منظم سایت خود را بررسی كرده و لینك‌های تغییر یافته و از رده خارج را شناسایی كنید.


    آینده web2 از دیدگاه خودم(نتیجه گیری)
    مطالبی که تاکنون گفته شد از روی سایتهای اینترنتی گوناگون تهیه کرده بودم واکنون دیدگاه خودم را درمورد این فن آوری و یا به طور کلی درمورد چگونگی پیشرفت و آینده نگری ارتباطات جهانی بیان میکنم.
    با توجه به اینکه صفحات اولیه وب فقط تماشایی بودند وکاربران فقط اجازه نگاه کردن مطالب آن را داشتند کم کم کاربران وطراحان به فکر تغییر آن از حالت استاتیک به داینامیک وتحرک پذیری آن شدند. در این مورد میتوانیم مثال پیشرفت سیستم عامل dos به windows راداشته باشیم ویا ورژنهای مختلف ویندوز که ابتدا ساده وهمچنین برای استفاده سخت بودند.
    در گذشته کامپیوتر واینترنت فقط برای افراد متخصص کارآیی داشت و این یعنی یک فاجعه !!!! مگر افراد متخصص چند درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهند؟ پس اگر اینطور باشد ارتباطات پیشرفته وامکان استفاده از آن فقط به درد افراد کمی میخورد. لذا متخصصین وشرکتهای بزرگ دنیا به این فکر افتادند که استفاده از ارتباطات جدید کامپیوتری را برای افراد دنیا ساده تر کنند تا همه افراد جهان حتی کارگران ساده وزنان خانه دار که به طور تخصصی با کامپیوتر آشنایی ندارند بتوانند از آن استفاده کنند . چون هرچه میزان استفاده کنندگان بیشتر شود وابستگی افراد به دنیای الکترونیکی
    بیشتر شده و در نتیجه این از لحاظ درآمد به سود شرکت های بزرگ تولید کننده محصولات فن آوری اطلاعات میباشد.
    در حین پیدایش اینترنت متور های جستجو گر بزرگ مانند یاهو و گوگل امکانات جستجوی خود را برای کاربران روز به روز بیشتر کردند . ابتدا این سایتها فقط برای جستجوی مطالب خاص طراحی شد کم کم و به مرور زمان برای جلب توجه و رضایت کاربران امکاناتی مانند پست الکترونیکی و چت روم ها را برای محبوب کردن خود به قابلیتهایشان افزودند.
    بعضی از متخصصان سایتهایی را در اختیار کاربران قرار دادند که اجازه میداد نظرات خود و خاطرات مهم زندگی خود را بدون داشتن آگاهی خیلی تخصصی از دنیای پشت پرده طراحی صفحات وب روی دنیای جهانی وب واینترنت انتشار دهند .
    این امکانات بیشتر وبیشتر شده تا به امروز رسیده است.
    مثلا شما برای ارتباط با چند نفر بطور همزمان ویا زندگی در شهر ویا جهان مجازی میتوانید در یک سایت خود راثبت کنید و واقعا در اجتماع مجازی یا اینترنتی به بحث وگفتگوی علمی ویا تفریحی بپردازید و دوستانی از تمام نقاط دنیا و حتی درآینده نزدیک در سیاره ها و کرات ناشناخته دیگر برای خود بیابید با فرهنگ ونظر آنها آشنا شوید بدون اینکه راه چندین ساله نوری را طی کنید. ودر اتاق خود باآرامش جلو مانیتور خود نشسته اید و دریک میهمانی اینترنتی دعوت هستید که نوبت ارائه و یا صحبت کردن یا آواز خواندن شما برای دوستانتان باشد. خوب حالا اگر واقعا صفحات وب به همان شکل اولیه بود آیا امروزه میتوانستیم این چنین از امکانات مفید آن مانند سایتهای جستجوگر قوی مانند google map یا earth ویا سایتهای دوست یابی وچت روم ها استفاده کنیم . پس قابلیت انعطاف و استفاده به دلخواه کاربر باعث پیشرفت وتغییر صفحات وب شده است که میگوییم web2 نسل جدید web است . واین پیشرفت تا web(n) ادامه دارد .
    چرخه فن آوری یک محصول ابتدا مرحله تحقیقاتی خود را به آزمایشی میدهد سپس به رشد وتکامل میرسد وپس از مدتی منسوخ میگردد . وهم اکنون مقوله web1 رو به منسوخ شدن است وامکانت جدید به آن اضافه میشود که web 2 و web3 و یا شاید محصول و فن آوری جدیدی به بازار ارتباطات می آید.
    مثلا بعضی سایتها امکان طراحی وبلاگ را دراختیار شما میگذارند. که به نظر من میتوان گفت web2 است.
    بعضی از سایتها بطور خزنده برای شما جدیدترین اطلاعات را جستجو میکنند که این ازخاصیت web 2 میتواند به شمار آید.

    درآینده دنیا در دست عصر ارتباطات جدید خواهد بود انسانهای شبکه ای مانند رباطی کارهای روز مره ما را به نحو احسن انجام میدهند با خدمتکاران مجازی انسانهای دیگر که در دنیای مجازی یا اینترنت یا web2 یا محصول جدید دیگر و... وجود دارند به دا ود ستد میپردازند در حالیکه ما وقت خود را بخاطر آنها از دست نمید هیم وکارهایی مهمتر از این ارتباط تشریفاتی و کلام به کلام با اشخاص واقعی داریم .
    و این پیشرفتها چنان توسعه میابد که تصور آن باورنکردنی است ولی درآینده به واقعیت خواهد پیوست .

    متن پنهان



    منبع : مهندسی نرم افزار - دانلود مقاله وب 2

    mohammadas این نویسه را میپسندد.
    توکل بخدا
    http://DeepLearning.ir
    اولین و تنها مرجع یادگیری عمیق ایران


    هرکس از ظن خود شد یار من
    از درون من نجست اسرار من




  3. #3
    بنیانگذار
    تاریخ عضویت
    2010 January
    محل سکونت
    زیر سایه خدا
    سن
    37
    ارسال ها
    1,308
    تشکر
    2,923
    تشکر شده 2,205 بار در 886 پست
    نوشته های وبلاگ
    37


    1 امتياز مثبت از 1 راي
    آيا اين پست براي شما سودمند بود؟ بله | خیر

    وب 2 و ماهیت آن


    برای اون دسته از عزیزانی که آشنایی مقدماتی و کافی با مقوله وب 2 ندارند در اینجا مقدمه ای که برای این مقاله نوشته شده رو درج کردم.
    ...از آنجا که وب 2 و آينده آن موضوعي است كه ذهن بسياري از متخصصان اين حوزه را به خود مشغول كرده است لذا هدف این پروژه در راستای بررسی تفاوت های وب2 در مقایسه با وب1، مکانیزم و مشخصه های وب 2و هچنین مدلهای برنامه نویسی آن ارئه شده است. و در نهایت نسخه های جدید وب مورد بررسی قرار گرفته می شوند.
    منبع : مقاله: وب امروز، وب 2 و ماهیت آن وبلاگ سیلورکاور

    فایل های پیوست شده
    • نوع فایل: pdf Web2.Ustmb.Ir.PDF (21.93 مگابایت ,  این فایل 37 بار دانلود شده است)
    mohammadas این نویسه را میپسندد.
    توکل بخدا
    http://DeepLearning.ir
    اولین و تنها مرجع یادگیری عمیق ایران


    هرکس از ظن خود شد یار من
    از درون من نجست اسرار من




 

 

کاربران برچسب خورده در این موضوع

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
Persian Language By Ustmb.ir
این انجمن کاملا مستقل بوده و هیچ ارتباطی با دانشگاه علوم و فنون مازندران و مسئولان آن ندارد..این انجمن و تمامی محتوای تولید شده در آن توسط دانشجویان فعلی و فارغ التحصیل ادوار گذشته این دانشگاه برای استفاده دانشجویان جدید این دانشگاه و جامعه دانشگاهی کشور فراهم شده است.لطفا برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ماهیت انجمن با مدیریت انجمن ارتباط برقرار کنید
ساعت 07:54 PM بر حسب GMT +4 می باشد.