برای مشاهده مفیدترین ارسال در این موضوع اینجا کلیک کنید

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
  1. #1
    Moderator
    تاریخ عضویت
    2011 November
    محل سکونت
    قائمشهر
    ارسال ها
    119
    تشکر
    210
    تشکر شده 359 بار در 122 پست
    نوشته های وبلاگ
    2


    1 امتياز مثبت از 1 راي
    آيا اين پست براي شما سودمند بود؟ بله | خیر

    شبکه کامپیوتری(قسمت5)

    مقدمه:گفتیم درشبکه Star یک قطعه قراردارد که همه کامپیوترها(nods یا گره ها) به این قطعه مرکزی وصل میشوند.
    انواع قطعات مرکزی:HUB&SWITCH

    هاب

    هاب از جمله تجهيزات سخت افزارى است که از آن به منظور برپاسازى شبکه هاى کامپيوترى استفاده مى شود . گرچه در اکثر شبکه هائى که امروزه ايجاد مى گردد از سوئيچ در مقابل هاب استفاده مى گردد، ولى ما همچنان شاهد استفاده از اين نوع تجهيزات سخت افزارى در شبکه هاى متعددى مى باشيم.



    انواع هاب ( Hub ) :
    به ۳ دسته تقسیم می شوند :
    الف ) Passive Hub : این نوع هابها خیلی قدیمی بوده و در حد یک ترمینال عمل می کند.
    ب ) (Active Hub ( Passive Hub + Repeater : این نوع هابها علاوه بر اینکه کار Passsive Hub را انجام می دهند در داخل این نوع هابها دستگاهی بنام Repeater وجود دارد که این دستگاه فاصله تبادل اطلاعات ما را در شبکه افزایش می دهد و به نوعی یک تقویت کننده سیگنال می باشد.
    ج ) ترکیبی ( Hybrid Hub ) : این نوع هاب ها علاوه بر انجام کار اکتیو هاب دارای قابلیت های اتصال شبکه به شبکه های دیگر را دارا می باشد.

    آشنائى با نحوه عملکرد هاب
    هاب ، يکى از تجهيزات متداول در شبکه هاى کامپيوترى و ارزانترين روش اتصال دو و يا چندين کامپيوتر به يکديگر است . هاب در اولين لايه مدل مرجع OSI فعاليت مى نمايد . آنان فريم هاى داده را نمى خوانند ( کارى که سوئيچ و يا روتر انجام مى دهند ) و صرفا" اين اطمينان را ايجاد مى نمايند که فريم هاى داده بر روى هر يک از پورت ها ، تکرار خواهد شد.
    گره هائى که يک اترنت و يا Fast Ethernet را با استفاده از قوانين CSMA/CD به اشتراک مى گذارند ، عضوء يک Collision Domain مشابه مى باشند . اين بدان معنى است که تمامى گره هاى متصل شده به هاب بخشى از Collision domain مشابه بوده و زمانى که يک collision اتفاق مى افتد ، ساير گره هاى موجود در domain نيز آن را شنيده و از آن متاثر خواهند شد .کامپيوترها و يا گره هاى متصل شده به هاب از کابل هاى ( UTP (Unshielded Twisted Pair ، استفاده مى نمايند. صرفا" يک گره مى تواند به هر پورت هاب متصل گردد. مثلا" با استفاده از يک هاب هشت پورت ، امکان اتصال هشت کامپيوتر وجود خواهد داشت .زمانى که هاب ها به متداولى امروز نبودند و قيمت آنان نيز گران بود ، در اکثر شبکه هاى نصب شده در ادارات و يا منازل از کابل هاى کواکسيال، استفاده مى گرديد.
    نحوه کار هاب بسيار ساده است . زمانى که يکى از کامپيوترهاى متصل شده به هاب اقدام به ارسال داده ئى مى نمايد ، ساير پورت هاى هاب نيز آن را دريافت خواهند کرد ( داده ارسالى تکرار و براى ساير پورت هاى هاب نيز فرستاده مى شود ) . شکل زير نحوه عملکرد هاب را نشان مى دهد .

    همانگونه که در شکل فوق مشاهده مى نمائيد ، گره يک داده ئى را براى گره شش ارسال مى نمايد ولى تمامى گره هاى ديگر نيز داده را دريافت خواهند کرد . در ادامه ، بررسى لازم در خصوص داده ارسالى توسط هر يک از گره ها انجام و در صورتى که تشخيص داده شود که داده ارسالى متعلق به آنان نيست ، آن را ناديده خواهند گرفت .
    عمليات فوق از طريق کارت شبکه موجود بر روى کامپيوتر که آدرس MAC مقصد فريم ارسالى را بررسى مى نمايد ، انجام مى شود .کارت شبکه بررسى لازم را انجام و در صورت عدم مطابقت آدرس MAC موجود در فريم ، با آدرس MAC کارت شبکه ، فريم ارسالى دور انداخته مى گردد .
    اکثر هاب ها داراى يک پورت خاص مى باشند که مى تواند به صورت يک پورت معمولى و يا يک پورت uplink رفتار نمايد . با استفاده از يک پورت uplink مى توان يک هاب ديگر را به هاب موجود، متصل نمود. بدين ترتيب تعداد پورت ها افزايش يافته و امکان اتصال تعداد بيشترى کامپيوتر به شبکه فراهم مى گردد .روش فوق گزينه اى ارزان قيمت به منظور افزايش تعداد گره ها در يک شبکه است ولى با انجام اين کار شبکه شلوغ تر شده و همواره بر روى آن حجم بالائى داده غير ضرورى در حال جابجائى است. تمامى گره ها ، عضوء يک Broadcast domain و collision domain يکسانى مى باشند ، بنابراين تمامى آنان هر نوع collision و يا Broadcast را که اتفاق خواهد افتاد ، مى شنوند .
    در اکثر هاب ها از يک LED به منظور نشان دادن فعال بودن ارتباط برقرار شده بين هاب و گره و از LED ديگر به منظور نشان دادن بروز يک collision ، استفاده مى گردد . ( دو LED مجزاء ) . در برخى از هاب ها دو LED مربوط به فعال بودن لينک ارتباطى بين هاب و گره و فعاليت پورت با يکديگر ترکيب و زمانى که پورت در حال فعاليت است ، LED مربوطه چشمک زن شده و زمانى که فعاليتى انجام نمى شود، LED فوق به صورت پيوسته روشن خواهد بود .

    LED مربوط به Collision موجود بر روى هاب ها زمانى روشن مى گردد که يک collision بوجود آيد . Collision زمانى بوجود مى آيد که دو کامپيوتر و يا گره سعى نمايند در يک لحظه بر روى شبکه صحبت نمايند . پس از بروز يک Collision ، فريم هاى مربوط به هر يک از گره ها با يکديگر برخورد نموده و خراب مى گردند . هاب به منظور تشخيص اين نوع تصادم ها به اندازه کافى هوشمند بوده و براى مدت زمان کوتاهى چراغ مربوط به collision روشن مى گردد . ( يک دهم ثانيه به ازاى هر تصادم ) .
    تعداد اندکى از هاب ها داراى يک اتصال خاص از نوع BNC بوده که مى توان از آن به منظور اتصال يک کابل کواکسيال ، استفاده نمود . پس از اتصال فوق ، LED مربوط به اتصال BNC روى هاب روشن مى گردد.
    سوئيچ چيست؟شبکه از مجموعه اي کامپيوتر ( گره ) که توسط يک محيط انتقال ( کابلي بدون کابل ) بيکديگر متصل مي گردند ، تشکيل شده است. در شبکه از تجهيزات خاصي نظير هاب وروتر نيز استفاده مي گردد. سوئيچ يکي از عناصر اصلي و مهم در شبکه هاي کامپيوتري است . با استفاده از سوئيچ ، چندين کاربرقادربه ارسال اطلاعات از طريق شبکه در يک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر يک از کاربران بر سرعت دستيابي ساير کاربران شبکه تاثير نخواهد گذاشت . سوئيچ همانند روتر که امکان ارتباط بين چندين شبکه را فراهم مي نمايد ، امکان ارتباط گره هاي متفاوت ( معمولا" کامپيوتر ) يک شبکه را مستقيما" با يکديگر فراهم مي نمايد. شبکه ها و سوئيچ ها داراي انواع متفاوتي مي باشند.. سوئيچ هائي که براي هر يک از اتصالات موجود در يک شبکه داخلي استفاده مي گردند ، سوئيچ هاي LAN ناميده مي شوند. اين نوع سوئيچ ها مجموعه اي از ارتباطات شبکه را بين صرفا" دو دستگاه که قصد ارتباط با يکديگر را دارند ، در زمان مورد نظر ايجاد مي نمايد.

    تفاوت های بین هاب و سوئیچ

    هاب و سوئیچ در اصل عملکرد یکسانی را انجام می دهند ، اگرچه روشهای انجام کار آنها متفاوت می باشد. از هر دو آنها در جهت احیای سیگنالهای ضعیف شده استفاده می شود ، همچنین هر دو آنها توانایی تقسیم و جداسازی یک سیگنال به چند سیگنال را نیز دارا می باشند. اما شما باید مراقب عملکرد انجام کار آنها باشید. اگر هر دو آنها اعمال یکسانی را انجام می دهند پس در چه مواردی متفاوت هستند ؟

    هاب چیست ؟
    هاب در مدل OSI در لایه فیزیکی عمل می کند. از طرف دیگر، سوئیچ قدری هوشمندتر بوده و در مدل OSI در لایه انتقال داده (Data Link) عمل می کند.



    زمانیکه هاب از یک پورت اطلاعات را دریافت می کند، سپس اطلاعات آن اطلاعات را به همه پورتها پخش می کند. این عملکرد در هاب باعث هدر رفتن پهنای باند و ایجاد تداخل می شود.
    تصور کنید که دو کامپیوتر به صورت همزمان اقدام به ارسال اطلاعات کنند ، بسته های اطلاعات با یکدیگر برخورد کرده و در اثر این تداخل ، اطلاعات دچار مشکل می شوند. در این شرایط ما مجبور به دوباره تکرار کردن اطلاعات از طریق فرآیند CSMA/CD که مخفف :

    Carrier Sense Multiple Access / Collision Detection


    به عبارت ساده تر ، این فرآیند یک پروتکل می باشد که ما با استفاده از آن داده را دوباره ارسال می کنیم ، قبل از اینکه تداخل رخ دهد.
    تداخل ها معمولا معمولا مسئله ای در هاب ها می باشند. اما مسئله مهمتر این است که هاب ها پهنای باند را نیز هدر می دهند. هاب ها بصورت یکطرفه عمل می کنند، بدین معنی که در یک زمان اطلاعات فقط می توانند در یک مسیر حرکت کنند. از آنجاییکه ما بصورت بکطرفه عمل می کنیم، پهنای باند باید بین هر پورت در هاب دقسیم بندی شود. تصور کنید که شما یک هاب 20 پورت و یک سرعت 20 کیلو بیت در ثانیه داریم. جالب است ، اما شما فقط می توانید به هر کامپیوتر در شبکه 1 کیلوبیت در ثانیه اختصاص دهید.

    سوئیچ چیست؟
    در مدل OSI سوئیچ در لایه انتقال داده عمل می کند. این بدان معنی است که سوئیچ هوشمندتر از هاب می باشد، بطوریکه سوئیچ در یک سطح دینامیک داده ها را مسیر دهی نماید. اگر اطلاعات بطور مثال مقصد معینی برای کامپیوتر A دارند سوئیچ فقط اطلاعات را به سمت کامپیوتر A مسیردهی می کند.
    برای جلوگیری از برخورد و تداخل آدرس دهی ، سوئیچ ها از Micro-segmentation استفاده می کنند. Micro-segmentation اجازه به تقسیم بندی دامنه های تداخل می دهد.
    اجازه بدهید مثالی بزنیم ، در شکل زیر ، دامنه های تداخل بسیاری برای سوئیچ وجود دارند.برای نمونه اگر کامپیوترهای A و B در یک زمان با هم اقدام به ارسال اطلاعات نمایند، ممکن است تداخل بوجود آید. کامپیوتر A با کامپیوتر C یا کامپیوتر D ، بهرحال هیچکدام فرآیند تداخل را تجربه نمی کنند. در یک شبکه مجهز به هاب، فقط یک دامنه تداخل وجود دارد. بدین معنی که اگر کامپیوتر اول بخواهد داده انتقال دهد ، آن می تواند بصورت فاصله دار این کار را نسبت به کامپیوترهای دیگر شبکه انجام دهد.



    سوئیچ می تواند آدرس یک کامپیوتر مورد پردازش قرار دهد که آیا یک پورت معین می باشد. اگر مقصد اطلاعات به سمت کامپیوتر A می باشد ، اطلاعات فقط از طریق پورت کامپیوتر A انتقال داده می شود. بخاطر دارید که هاب چگونه پهنای باند را بین هر پورت تقسیم می کرد؟ تکنولوژی Micro-segmentation به ما این اجازه را می دهد که پهنای باند را برای هر کامپیوتر در بالاترین حد ممکن قرار دهیم. اگر 20kb/s سرعت داریم هر کامپیوتر می تواند تمام 20Kb/s را به خود اختصاص می دهد. ( توجه داشته باشید که سوئیچ جادوگری نمی کند ، اگر دو یا چند کامپیوتر در یک زمان در خط هستند، باید پهنای باند بین انها تقسیم شود. در حال حاضر این تکنولوژی بهتر از هاب می باشد، به این دلیل که زمانیکه کامپیوتر در خط نیست پهنای باند بصورت اتوماتیک در خط تقسیم می شود.)

    آیا باید ما از هاب به سوئیچ ارتقاء پیدا کنیم؟
    جئاب این سوال قطعی است. بله. هاب ها ارزان تر و نصب انها نیز ساده تر می باشد. اما عملکرد مناسبی ندارند و پهنای باند را نیز هدر می دهند. سوئیچ ها مقداری گرانتر هستند ، و پیکربندی آنها گزینه های زیادی دارد، اما عملکرد آنها در شبکه بسیار بهتر و کارآمدتر میباشد.



    موضوعات مشابه:


 

 

کاربران برچسب خورده در این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
Persian Language By Ustmb.ir
این انجمن کاملا مستقل بوده و هیچ ارتباطی با دانشگاه علوم و فنون مازندران و مسئولان آن ندارد..این انجمن و تمامی محتوای تولید شده در آن توسط دانشجویان فعلی و فارغ التحصیل ادوار گذشته این دانشگاه برای استفاده دانشجویان جدید این دانشگاه و جامعه دانشگاهی کشور فراهم شده است.لطفا برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ماهیت انجمن با مدیریت انجمن ارتباط برقرار کنید
ساعت 05:44 PM بر حسب GMT +4 می باشد.