بازاریابی : ایجاد ارتباط موثر قسمت دوم


بازاریابی اینترنتی یکی از مسائل اصلی در زنده ماندن هر کسب و کاری در فضای مجازی است. ایجاد ارتباطات موثر با بازدیدکنندگان و مشتریان میتواند نقش بسزایی در این زمینه ایقا کند. درقسمت قبل به 9 نکته در بازاریابی اینترنتی اشاره شد که میتوانید از آنها به عنوان راهنمایی هایی برای ایجاد ارتباط سازنده با مخاطبان خود استفاده کنید. در این قسمت نکته های دیگری ارائه خواهیم کرد.

10 - اطلاع رسانی صحیح و بروز نگه داشتن محتوا در بازاریابی اینترنتی

همیشه محتواهای خود را بروز نگه دارید ؛ همچنین یک قسمت برای اخبار ایجاد کنید و اخبار مهم حوزه کسب و کار خود را در آن قرار دهید. با ارسال خبرنامه های هفتگی یا حتی روزانه به کاربران خود اطلاع رسانی کنید. کاربران باید بدانند که شما محتوای جدیدی در وب سایت خود قرار داده اید.
11- تمرکز روی نیازهای مشتریان در بازاریابی اینترنتی

تحقیق کنید ؛ ببینید مشتریانتان چه چیزهایی نیاز دارند و می خواهند در مورد چه چیزهای اطلاعات داشته باشند. اگر نیاز آنها به گونه ایی است که میتوانید برای آن یک سرویس یا محصول تهیه کنید ؛ در اسرع وقت این کار را انجام دهید.و به افرادی که برای اولین بار از سرویس مورد نظر استفاده میکنند تخفیف بدهید.
12- مشتریان را جزئی از تیم خود قرار دهید:

به مشتریان اجازه دهید ؛ بدانند نظرات و ایده های آنها واقعاً مورد استفاده قرار میگیرد و از آنها استفاده میکنید. از نظر سنجی ها برای دریافت بازخورد در باره محصولات خود استفاده کنید. اگر نظرات سازنده ایی دریافت کردید ، آنها را به محصولات خود اعمال کنید و به مشتریان اطلاع رسانی کنید که تغییرات و نظران خواسته شده روی سرویس ها و محصولات جدید اعمال شده است. در این حالت مشتریان شما حس اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا میکنند.
13- انتقال تجربیات مشتریان به یکدیگر:

زمانی که نظرسنجی ایجاد میکنید ، سوالی در باره کسب و کارشان بپرسید ، به عنوان مثال ؛ یکی از مشکلاتی که بین کسب و کارهای مشتریانتان عمومی است را عنوان کنید و از آنها بپرسید چگونه با آن مشکل برخورد کرده اند، دانش آنها را در باره کسب و کارشان مورد آزمایش قرار دهید. پس از پاسخ دادن به سوالات ؛ به آنها نشان دهید بقیه کاربران و مشتریان چگونه به این سوال پاسخ داده اند.به این ترتیب میتوانید تجربیات کاربران را به یکدیگر انتقال دهید. در بسیاری از مواقع ممکن است ، راه حل های خود را در بین نظرات بقیه مشتریان پیدا کنند. در این صورت از شما متشکر خواهند بود.
14- پاسداری از حریم خصوصی مشتریان:

هیچ رابطه موثری بدون ایجاد اطمینان و اعتماد امکان پذیر نیست. به همین منظور به کاربران خود اطمینان دهید که اطلاعات آنها نزد شما محفوظ باقی میمانند؛ همچنین به آنها اجازه دهید خودشان انتخاب کنند چه اطلاعاتی را میخواهند کاربران ببینند و چه اطلاعاتی به صورت خصوصی ذخیره شود. یک بخش ویژه برای اطلاعات خصوصی کاربران خود ایجاد کنید.
15- کاربران خود را بشناسید :

سعی کنید کاربران خود را شناسایی کنید، و نام و نام خانوادگی آنها را بدانید ؛ ابتدا لیست تمام کاربران شامل نام ، نام خانوادگی ، ایمیل ، آدرس ، تلفن و ... را در مکانی امن ذخیره کنید. سپس آنها را بر اساس رابطه ایی که با شرکت شما دارند دسته بندی کنید. در آخر هر کدام از آنها را میتوانید بر اساس رفتاری که در سایت از خود نشان میدهند دسته بندی کنید. به عنوان مثال ؛ صفحاتی را که بازدید کرده اند، سطح رضایت آنها از سرویس ها و محصولات شما ، سطح اعتماد آنها و...
16- افزایش قابلیت استفاده از وب سایت:

قابلیت استفاده از وب سایت خود را افزایش دهید. راههای زیادی برای این کار است. به عنوان مثال میتوانید وب سایت خود را واکنش گرا طراحی کنید که کاربران موبایلی را نیز پوشش دهید ، میتوانیدیک نظر سنجی در این زمینه ایجاد کنید و از آنها بپرسید برای دسترسی به اطلاعات وب سایت شما چه دردسرهایی کشیده اند ، یا میتوانید از آنها بخواهید نظرات سازنده خود را در باره ایجاد راههای دسترسی متفاوت تر به اطلاع شما برسانند. سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • بازدیدکنندگان چطور و از چه صفحه ایی وارد وب سایت شما میشوند؟
  • کدام صفحات بیشتر از همه مورد بازدید قرار میگیرد؟
  • بازدیدکنندگان در کدام صفحه بیشترین وقت خود را صرف کرده اند؟
  • آیا بازدیدکنندگان به صفحاتی از وب سایت شما لینک داده اند؟
  • بازدید کنندگان از کدام صفحه شما خارج میشوند؟

بسیاری از این موارد با استفاده از ابزار سئو قابل ردیابی است . پس از پاسخ دادن به این سوالات سعی کنید راههای رسیدن به آن صفحات را بهبود بخشید ؛ همچنین محتواهای داخل صفحات پر بازدید را طوری ایجاد کنید که قابلیت خوانایی بالایی داشته باشند ، از گذاشتن بیش از حدی تبلیغات خودداری کنید. سعی کنید کاربران در سایت احساس راحتی داشته باشند.
17- دسته بندی بازدیدکنندگان:

هدف نهایی از بازاریابی اینترنتی جذب بازدیدکننده است. البته فقط جذب بازدید کننده به عنوان هدف نیست. بلکه هدف شما تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان و خریداران است. بنابراین باید تحلیل دقیقی از بازدیدهای مختلف وب سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال میتوانید از موضوعات دسته بندی زیر برای دسته بندی بازدیدها استفاده کنید:

  • بازدیدهای تکی و بازدیدهای بازگشتی : منظور از بازدید تکی ، یعنی بازدید کننده فقط یک بار مراجعه کرده و از سایت خارج شده. منظور از بازدید بازگشتی این است که بازدید کننده بارها به وب سایت شما مراجعه میکند. ابزارتحلیلی معمولاً این امکانات را در اختیار قرار میدهند. باید بدانید چه تعداد از بازدید کنندگان اخیراً به وب سایت شما مراجعه کرده اند و چه تعداد مشتری پروپا قرص وب سایت شما هستند.
  • صفحات بازدید شده: صفحات که بسیار بازدید شده اند را علامت گذاری کنید. سعی کنید متوجه شوید چه محتوایی در آن صفحات باعث جلب توجه بازدیدکنندگان شده است و تمرکز خود را روی تولید محتواهای مشابه قرار دهید.
  • تعیین صفحات هدف: منظور از صفحات هدف ، صفحاتی هستند که شامل سرویس ها و محصولات شما هستند ، حتی میتوانید دکمه هایی را به عنوان هدف تعیین کنید. سپس با استفاده از ابزار تحلیلی میتوانید میزان کلیک روی دکمه(مثلاً خرید، یا تماس باما) را بسنجید ، همجنین میتوانید مسیر طی شده کاربر تا رسیدن به هدف شما را ببینید ، علاوه بر این میتوانید کلمات کلیدی که باعث شده کاربران به این هدف برسند را کشف کنید. پس از تعیین این سوالات میتوانید روی موارد کشف شده بیشتر کار کنید.

18- ارتقاء رتبه موتور جستجو

افزایش رتبه در موتور جستجو علاوه بر این که باعث میشود بازدیدکنندگان بیشتری به وب سایت شما مراجعه کنند ، علاوه بر این بر اعتبار وب سایت شما می افزاید. برای این کار میتوانید از ابزار سئو کمک بگیرید، همچنین از روشهای مختلف بازاریابی و فعالیت های آن جهت رسیدن به رتبه های بالا استفاده کنید.
19- اهداف را فراموش نکنید

بخاطر داشته باشید ، که هدف اصلی از سئو و بازاریابی تنها افزایش ورودی موتور جستجو و افزایش بازدیدکننده نیست ، اهداف نهایی بازاریابی خود را به یاد داشته باشید ؛ همچنین تنها افزایش رتبه در موتور جستجو به تنهایی کافی نیست ، کاربرانی که وارد سایت شما میشوند باید واقعاً مطالب مفیدی در وب سایت شما یافت کنند و باید بتوانید آنها را برای ساعاتی در وب سایت خود سرگرم کنید. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که هیچ وقت از اطلاعات غلط برای افزایش بازدید کننده استفاده نکنید. به عنوان مثال اگر شرکتی در زمینه تعمیرات هستید ، کلمات کلیدی ، محتواها و اطلاعات خود را در این حوزه ارائه کنید. برخی از اطلاعات غلط برای افزایش رتبه و بازدیدکننده استفاده میکنند. در این مثال با وجود اینکه شرکت شما در زمینه تعمیرات فعال است ولی روی کلمات کلیدی دانلود موزیک و... تمرکز میکنید. با وجود اینکه ممکن است برای مدتی در رتبه بندی ارتقاء پیدا کنید و بازدید کننده افزایش پیدا کند ولی چون محتویات وب سایت شما با چیزی که به موتور جستجو نمایش داده اید متفاوت است باعث نمره منفی خواهد شد. علاوه بر این کاربری که به وب سایت شما مراجعه میکند بلافاصله با پیدا نکردن اطلاعات درخواستی خود وب سایت شما را ترک خواهد کرد. در این حالت نرخ پرش یا نرخ تَرک (Bounce Rate) شما افزایش پیدا خواهد کرد.و همین امر باعث افت شدید رتبه شما خواهد شد.

در گروه: بازاریابی اینترنتی
منبع: بازاریابی اینترنتی

موضوعات مشابه: