طرح بازاریابی اینترنتی


بازاریابی اینترنتی بدون داشتن یک برنامه ریزی دقیق با اهداف تعیین شده تنها باعث دلسردی وب مستر میشود. نمی گوییم نداشتن طرح بازاریابی نمیتواند در بازاریابی اینترنتی موثر باشد. اما با ایجاد یک طرح مناسب بازاریابی میتوانید یک نقشه راه مناسب برای فعالیت های خود ایجاد کنید؛ نقشه ایی که در آن همه فعالیت ها به طور دقیق مشخص شده اند ، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین شده و به خوبی در زمینه های مورد نیاز تحقیق صورت گرفته است. شاید ایجاد یک طرح بازاریابی اینترنتی کمی وقت گیر باشد اما پس از ایجاد و توسعه طرح شما با یک سری از فعالیت های آشکار (transparent) روبرو هستید؛ فعالیت هایی که به خوبی برای شما و کارمندانتان تعریف شده است و به افزایش بازدیدکنندگان ، و افزایش رتبه سئو سایت شما کمک خواهد کرد.
بهترین راه برای اطمینان از موفقیت بازاریابی اینترنتی توسعه یک استراتژی بازاریابی استوار و محکم است که شامل راههای پیاده سازی بازاریابی و ابزار اندازه گیری استراتژی میشود. استراتژی و طرح بازاریابی شما باید با انواع روش های بازاریابی منطبق و سازگار باشد ، زیرا معمولاً فقط یک روش نمیتواند باعث موفقیت در بازاریابی اینترنتی شود. شما باید از روشهای مختلفی برای بازاریابی و هدف قرار دادن مخاطبان خاص خود استفاده کنید. برای این کار نیاز به یک طرح دارید ، علاوه بر این نیاز به یک سری ابزار و معیار برای اندازه گیری استراتژی های بازاریابی خود دارید.
به عنوان مثال میتوانید در طرح بازاریابی اینترنتی خود برای بازاریابی محتوا ، بازاریابی رسانه اجتماعی ، بازاریابی ربایشی و... طرح هایی داشته باشید. همچنین باید ابزاری برای اندازه گیری تاثیر این روش های روی کسب و کار خود توسعه دهید؛ به عنوان مثال در بازاریابی رسانه اجتماعی میتوانید ابزاری مثل تعداد کلیک روی صفحات مختلف ، نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی ، نرخ ترک (Bounce Rate) کاربرانی که از شبکه های اجتماعی به وب سایت شما آمده اند ، نسبت افرادی که از رسانه های اجتماعی به وب سایت شما آمده اند به کل بازدیدکنندگان و... را تعریف کنید. به صورت دوره ایی آنها را تحلیل کنید. معیارهای مختلف را اندازه گیری کنید و طرح بازاریابی خود را اصلاح کنید تا به جذب بازدیدکننده و تبدیل آنها به مشتریان بیشتر کمک شود. طرح بازاریابی خود را باید به طور مستمر مورد بازبینی قرار دهید. پس از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که یک طرح دقیق ، کارا و موثر توسعه داده اید.
در این سند مجموعه ایی از راه کارهای کلی در باره طرح بازاریابی اینترنتی ارائه میکنیم. و در ارسال های بعد مطالب بیشتری را در این زمینه عنوان خواهیم کرد.بنابراین از شما دعوت میکنیم در ارسال های بعدی با ما همراه باشید.
در این صفحه کامپوننت هایی که هر کسب وکار اینترنتی بدون توجه به زمینه کاریش باید در نظر داشته باشد را لیست خواهیم کرد.
کامپوننت های مورد نیاز برای طرح بازاریابی اینترنتی :

کامپوننت هایی وجود دارد که باید هر کسب و کار اینترنتی از آنها استفاده کند.این کامپوننت ها عبارتند از :
تغییر نگرش در بازاریابی اینترنتی :

اکثر افراد فقط از یک ارهکار برای بازاریابی خود استفاده میکنند. به برخی از روشهای بازاریابی اعتقادی ندارند؛ حتی اسم بعضی از روشهای بازاریابی نیز به گوش آنها نخورده است. اما واقعیت این است که اگر از روشهای ترکیبی و مختلف در بازاریابی اینترنتی استفاده شود تاثیر آن چند برابر خواهد شد. سوالی که در این زمینه باید به آن پاسخ دهید و از آن به عنوان راهنمایی استفاده کنید به صورت زیر تعریف میشود:
چه عواملی باعث میشوند من با استفاده ترکیبی از روشهای بازاریابی بازدیدکنندگان و افرادی که به وب سایت من بازمیگردند را دو ، سه یا چندین برابر کنم؟
به عنوان مثال اگر از ارسال خبرنامه در وب سایت خود استفاده میکنید ، در پایین خبرنامه خود لینک هایی به صفحات خود در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید ، برای افزایش رتبه سئو خود خبرنامه های خود را آرشیو کنید و در اختیار همگان قرار دهید ، قسمتی از اخبار و محتواهای خود را در وبلاگ ها ، صفحات خود در شبکه های اجتماعی قرار دهید ، در قسمتی از وب سایت خود بازخورد صفحات خود در رسانه های اجتماعی را قرار دهید و...
برپایی و توسعه تحلیل ها در بازاریابی اینترنتی:

برای تمام روشهای بازاریابی خود ابزار اندازه گیری توسعه دهید. برای این کار میتوانید از ابزار تحلیلی موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ استفاده کنید. در این مرحله میتوانید یک سری سوال برای خود طرح کنید و سعی کنید به طور دقیق جواب سوالات را پاسخ دهید:

  • چه عبارت یا کلماتی در وب سایت من وجود دارد که ورودی گوگل نسبت به آنها بالا است؟
  • عملیات سئو من تا چه حد کارا بوده است؟
  • نرخ ترک (Bounce Rate) از چه ورودی هایی بالا است؟به عنوان مثال اگر از تبلیغات کلیکی استفاده میکنید ؛ تحقیق کنید ببینید چه تعداد از افراد با استفاده از این تبلیغات وارد وب سایت شما شده اند.همچنین نرخ ترک (Bounce Rate) آنها را اندازه گیری کنید. در صورتی که نرخ ترک بالا باشد محتواهای شما برای آن دسته از افرادی که با استفاده از تبلیغات کلیکی وارد وب سایت شما شده اند مفید و مناسب نبوده است. یکی از عواملی که موتورهای جستجو مثل گوگل برای رتبه بندی صفحات وب استفاده میکنند همین نرخ ترک است. در صورتی که نرخ ترک وب سایت شما بالا باشد ، رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد. سعی کنید عواملی که باعث افزایش نرخ ترک در وب سایت میشوند را از بین ببرید.

یک مطالعه موردی(Case Study):

برای یکی از وب سایتها از روشهای مختلفی برای بازاریابی استفاده میشد. یکی از کارها قرار دادن لینک و خلاصه ایی از مطالب و محتواهای وب سایت در سایت بالاترین بود ؛ اما پس از مدتی مشاهده شد که نرخ ترک حدود 2 ، 10 درصد در حال افزایش است. پس از تحقیق متوجه شدیم که اکثر افرادی که از ورودی بالاترین به وب سایت مراجعه میکنند بدون دیدن حتی یک صفحه ، وب سایت را ترک میکنند. با وجود اینکه ثبت لینک در سایت بالاترین باعث افزایش بازدید کننده شده بود ولی از طرفی روی رتبه بندی وب سایت تاثیر منفی میگذاشت.
تعبیر موتور جستجو در این حالت اینگونه است: با وجود اینکه کاربران زیادی به این وب سایت مراجعه میکنند ، اما اکثر آنها زمان کمی در وب سایت صرف میکنند و بلافاصله وب سایت را ترک میکنند ، بنابراین این وب سایت دارای محتواهی بی کیفیت است و رتبه آن باید کاهش یابد.
در نهایت تصمیم بر این شود که لینک ها و مطالب وب سایت در بالاترین ثبت نشود و به راههای جایگزین فکر کردیم.
سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد که باید آنها را به روشنی پاسخ دهید.در اولین توسعه طرح بازاریابی خود ممکن است این سوالات محدود باشند ، اما با استمرار تحلیل ، توسعه و اجرا سعی کنید تمام عوامل را پوشش دهید.
تعیین اهداف طرح بازاریابی اینترنتی:

اهداف بازاریابی اینترنتی خود را واضح و آشکار (Transparent) تعریف کنید.در این زمینه میتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • هدف فعلی شما از بازاریابی اینترنتی چیست؟
  • آیا به دنبال بازدیدکنندگان جدید و تبدیل آنها به مشتریان هستید؟
  • آیا می خواهد فروش خود را افزایش دهید؟
  • آیا هدف از بازاریابی آماده سازی یک پیش زمینه برای سرویس یا محصولی است که در آینده ارائه خواهید کرد؟
  • آیا هدف از بازاریابی اینترنتی شما ایجاد یک پایگاه داده از مخاطبان خاص است؟که میخواهید اطلاعات تماس ، نام و ...را ذخیره کنید ، تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
  • آیا هدف از بازاریابی اینترنتی فعلی شما تمرکز روی یک محصول یا سرویس است یا به صورت کلی است؟
  • آیا هدف از بازیابی اینترنتی شما تمرکز روی موضوع خاصی است؟ به عنوان مثال تمرکز روی مشتریان یک منطقه ، استاد یا کل کشور؟
  • بیشتر روی ورودی بازدیدکننده از چه مکانی تمرکز میکنید؟آیا می خواهید بازدیدکنندگان رسانه های اجتماعی افزایش یابند؟ یا میخواهید بازدیدکنندگان از طریق جستجوی طبیعی را افزایش دهید؟

تعیین ابزار اندازه گیری طرح بازاریابی اینترنتی:

پس مشخص کردن اهداف در طرح بازاریابی اینترنتی خود باید مجموعه از معیارها و اندازه ها را برای اندازه گیری آنها توسعه دهید به عنوان مثال :

  • تصمیم داریم تا تاریخ X بازدیدکنندگان جدید وب سایت خود را به Y نفر برسانیم.
  • تصمیم داریم X نفر از بازدیدکنندگان را تبدیل به Y نفر از مشتریان کنیم.
  • تصمیم داریم ورودی های رسانه های اجتماعی را به X درصد ، جستجوی طبیعی (Organic Search) را به Y درصد ، ورودی از لینک های خارجی (External Links-Backlinks) را به Z درصد برسانیم. در این حالت تمام وروردیهای کلانی که از کاربران بیشتر از آنها وارد وب سایت شما می شوند لیست کنید. مجموع آنها باید کمتراز 100 % شود. زیرا برخی از ورودی ها که کمتر مهم هستند در لیست وجود ندارند.
  • تصمیم داریم تا تاریخ X روی محصول Y تمرکز کنیم به گونه ایی که Z تعداد از این محصول یا سرویس را به فروش برسانیم.

اندازه گیری دوره ایی معیارها در طرح بازاریابی اینترنتی:

در دوره های هفتگی ، ماهانه ، فصلی یا سالیانه ، اهداف بازاریابی اینترنتی خود را مورد بررسی قرار دهید ، معیارها و اندازه های خود را تحلیل کنید، ببینید در کدامیک از برنامه جلوتر هستید ، در کدامیک از آنها موفق نبوده اید ، آنها را لیست کنید. اگر در یکی از روشهای بازاریابی موفق نبوده اید ، دلیل عدم موفقیت را کشف کنید ؛ شاید اصلاً آن دلیل قابل رفع نباشد بنابراین میتوانید طرح بازاریابی اینترنتی خود را اصلاح کنید و در فعالیت های آینده از این فعالیت استفاده نکنید. تحقیق کنید ، کدامیک از روشهای بازاریابی شما تاثیر بیشتری داشته است؛ اگر امکان انجام فعالیت بیشتر در این زمینه وجود دارد طرح بازاریابی خود را به گونه ایی اصلاح کنید که زمان بیشتری را صرف آن روش کنید.
با استمرار تحقیق ، توسعه طرح و اندازه گیری و اصلاح طرح بازاریابی خود میتوانید فعالیت های زمانبر و ناکارا را حذف کنید و روی فعالیت های کارا و موثر تمرکز کنید.
تعریف بازار هدف در طرح بازاریابی اینترنتی:

هر کسب و کاری و محصولات و سرویس های آن دارای بازار هدفی هستند که می شود آنها را به طور واضح بر اساس خصوصیات مشتریان تعریف کرد. این خصوصیات شامل موقعیت مکانی کاربران ، شغل کاربران ،سطح سواد کاربران و... می شود.
بازار هدف خود را به طور واضح و روشن تعریف کنید ، همچنین راه کارهای ایجاد یک ارتباط موثر با افراد بازار هدف خود را تعیین کنید. پس از این کار مجموعه ایی روشهای بازاریابی خود را با بازار هدف خود منطبق کنید. همچنین معیارها و اندازه گیری هایی برای بهبود و اصلاح این روش ها توسعه دهید. برخی از مواردی که باید در این زمینه به آنها پاسخ دهید عبارتند از:

  • اندازه بازار هدف شما بر اساس محصولات و سرویس های قابل ارائه شما چقد است؟
  • بازار هدف محصول X کدام افراد هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
  • آیا بازار هدف شما به قدری بزرگ است که بتوانید به اهداف خود برسید؟به عنوان مثال فروش X تعداد از محصولات یا سرویس ها.
  • بهترین روش برای ایجاد ارتباط با بازار هدف و دسترسی به آنها کدام است؟ممکن است بازار هدف اصلاً زمینه آشنایی با اینترنت را نداشته باشد؛ به عنوان مثال محصولات شما ممکن است در زمینه کشاورزی باشد ؛ در این حالت یک راه کار هوشمندانه این است که افراد بازار هدف خود را به مرور به اینترنت و وب سایت خود آشنا کنید.برای این کار میتوانید یک جزوه آموزشی کوچک تهیه کنید و بین آنها پخش کنید. پس از مدتی کسب و کار شما پیشتاز خواهد شد.
  • چالش های پیش روی کسب و کار شما و بازار هدف چیست؟
  • چه چیزی بازار هدف X را برای محصول یا سرویس Y من جذب میکند؟
  • از چه اطلاعاتی میتوانم برای جمع آوری ویژگی های بازار هدف خود استفاده کنم؟پروفایل کاربران؟ شماره های ثبت شده در پایگاه داده شماره تلفن ها؟آدرس های آنها ؟ و...

تعداد سوالات و نوع سوالات ممکن است با توجه به کسب و کار شما متفاوت باشد ؛ در اینجا فقط راهنمایی هایی در این زمینه ارائه شد. سعی کنید سوالات خود را به این لیست اضافه کنید و برای هریک ، پاسخی واضح فراهم کنید. پس از پاسخ دادن به سوالات یک برنامه ریزی دقیق برای آن ایجاد کنید.
بهینه سازی وب سایت و محتواها در طرح بازاریابی اینترنتی:

از ابزار سئو سایت و دیگر راهها مثل بازاریابی محتوا ، وب سایت خود را بهینه کنید. این بهینه سازی هم باید برای موتور جستجو صورت گیرد و هم هدف آن جذب بازدیدکننده و تبدیل آن به مشتری باشد. آیا فقط میخواهید محتواهایی داشته باشید که باعث افزایش آمار بازدید شود یا می خواهید محتواهایی داشته باشید که باعث جذب مشتری شود. از یک متخصص سئو سایت در این زمینه کمک بگیرید. همچنین برای بازاریابی میتوانید تعدادی از فعالیتها را که خود قادر به انجام آنها نیستید به شرکت های بیرونی واسپاری کنید.
تعیین بهترین روش بازاریابی در طرح بازاریابی اینترنتی:

پس از اولین ایجاد طرح بازاریابی خود ؛ در بررسی های بعدی ، سعی کنید کشف کنید که کدامیک از روش های بازاریابی بهترین تاثیر را دارد و کدامیک میتواند بهتر محصول یا سرویس شما را معرفی کنید. میتوانید طرح بازاریابی خود را به گونه ایی اصلاح کنید که زمان بیشتری روی این موارد صرف کنید. همچنین روشهای کم تاثیر را از طرح بازاریابی خود حذف کنید.
طرح بازاریابی اینترنتی خود را ایجاد کنید:

بر اساس میزان بزرگی کسب و کار خود و بودجه طرح بازاریابی اینترنتی خود را توسعه دهید. در این سند مجموعه ایی از راهنمایی ها برای این کار ارائه شد. سعی میکنید در آینده در این باره بیشتر صحبت کنیم. همچنین قصد داریم در اینده یک مطالعه موردی و مثال در این زمینه ارائه کنیم که به درک بهتر طرح بازاریابی اینترنتی کمک میکند.

در گروه: بازاریابی اینترنتی
منبع : بازاریابی اینترنتی

موضوعات مشابه: