نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
  1. #1
    عضو تازه وارد
    تاریخ عضویت
    2017 October
    ارسال ها
    12
    تشکر
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post


    آيا اين پست براي شما سودمند بود؟ بله | خیر

    Red face بهترین روش در رابطه با چگونگی یادگیری دانش آموزان چیست؟

    چندان مطمئن نیستیم که هدف پرسشگران از این سوالات، یافتن پاسخ است با این که مایلند ببینند شما به هنگام پاسخ‌گویی، تحت چه فشاری قرار می‌گیرید! با این حال، چه کسی حاضر است پیشنهاد، طرح یا نظری بدهد، به تحلیل تفاوت‌های فردی بین دانش‌آموزان بپردازد و از این رهگذر کمک کند تا دانش‌آموزان به توانایی‌های بالقوه‌ای که دارند، دست یابند و در آینده یک شهروند خوب شوند.
    واقیعت این است که در دیدگاه شما، تفکر منطقی از جایگاهی مناسب برخوردار است. ولفگانگ و گلیک‌من (1980،1986)دریافتند که واژه‌ی «نظر» یا «دیدگاه» در این‌گونه پرسش‌‌ها در سوال شونده احساسی ناخوشایند ایجاد می‌کند، به همین دلیل آنان پیشنهاد می‌کنند که به جای این واژه‌ از اصطلاح «مکتب فکری» استفاده شود؛ بنابراین بهتر است از شما این‌طور بپرسیم: مکتب فکری شما دربارۀ یادگیری دانش‌آموزان و رشد و پیشرفت تحصیلی آنان چیست؟ چرا در این راستا عده ای از معلمان به نگارش درس پژوهی و عده ای هم به نگارش اقدام پژوهی روی می آورند؟
    اصولاً می‌توان معلمان را به سه گروه تقسیم کرد: 1- مداخله‌گر؛ 2- غیر مداخله‌گر؛ 3- معتقد به تاثیر متقابل.
    براساس مشاهدات ولفگانگ وگلیک‌من (1980،1986)، مداخله‌گران معتقدند که دانش‌آموز بر مبنای شرایط محیطی تکامل می‌یابد. در این نقش، معلم بخشی از شرایط محیطی تلقی می‌شود و وظیفه‌اش ادارۀ محیط با استفاده از اصول شرطی‌سازی است. بنابر گفتۀ آکسل‌رد (1977، ص158) نقش فرد به عنوان معلم عبارت از تغییر دادن رفتار دانش‌آموز است. در این‌جا ما عملاً در برابر شیوۀ«تشویق و تنبیه» قرار داریم و روش‌های مورد استفاده عبارتند از : شرطی‌سازی کنش‌گر، تغییر رفتار و ارائۀ برداشت‌هایی جدید از مفاهیم قدیمی. در این دیدگاه معلم، پیشگام است و نقش اصلی را به عهده دارد. کانتر، دابسون و اسکینر از نظریه‌پردازان چنین دیدگاهی هستند.
    غیرمداخله‌گران معتقدند برای دانش‌آموزان باید محیطی فراهم آورد که در آن برای قدم گذاشتن در جادۀ پیشرفت مورد حمایت قرار گیرد و موانع سر راهش هموار گردد. به نظر آنان، دانش‌آموز انگیزه درونی دارد؛ بنابراین کافی است که این انگیزه پرورش یابد (نه این‌که کنترل شود) تا بتواند به بار نشیند. همان‌گونه که گل به آب، خاک و آفتاب نیازمند است تا پرورش یابد و بشکفد، کودکان نیز توانایی رشد دارند. از این جهت، معلم نباید تنها نقش کنترل کننده به خود بگیرد. مطلب بسیار ساده است. می‌خواهیم بگوییم که کودکان برای رشد به محیطی مناسب نیاز دارند. اگرچه معلم یا درواقع «جهت دهنده» در خط مقدم پرورش قرار نمی‌گیرد، ولی بدان معنا نیست که کودکان به حال خود رها شوند. از نظریه‌پردازان این گروه می‌توان به گردُن ( و کتاب‌هایش با عنوان‌های «آموزش اثربخش والدین» 1970 و «آموزش اثربخش» 1974) و راجرز ( و کتابش با عنوان «آزدای در یادگیری» 1969) اشاره کرد.
    پیروان نظریۀ تاثیر متقابل معتقدند ک مشکلات بدون مسؤولیت‌پذیری مشترک و مشارکت کامل همۀ طرف‌های درگیر در تصمیم‌‌گیری، قابل حل نیست (دریکرز و کاسل (1972، ص71)). آن‌ها معتقدند که هر دو طرف در پیدایش مشکل نقش دارند و بنابراین حل مشکل نیز باید از جانب هر دو آن‌ها صورت گیرد. در عمل، آنچه که برای این گروه اهمیت دارد، تعداد و کمیت مشکلات نیست، بلکه شیوه‌ایست که برای این گروه به کار گرفته می‌شود، به گونه‌ای که به روابط افراد لطمه‌ای وارد نشود. در این مورد می‌توان به نظرات گلاسر (در کتابش با عنوان «مدارس موفق» 1969) و دریکرز و کاسل (در کتابشان با عنوان «انضباط مطلوب» 1972) اشاره کرد.
    در این‌جا ضروری است که مفاهیم و مهارت‌های ویژه‌ای را که تایید کنندۀ این مکتب فکری هستند، ذکر کنیم. از آن جمله «راهکارهای تنبیه و برنامه‌های تشویقی» است. البته برای مکتب‌های فکری مداخله‌گر و غیر مداخله‌گر نیز چنین مفاهیم و مهارت‌هایی وجود دارد، هر چند به خوبی شناخته نشده‌اند. نظر شما هرچه باشد، واقیعت این است که برای شما کار کردن در محیطی مطابق با مکتب فکری خودتان کمال مطلوب خواهد بود. اگر شما بتوانید مکتب فکری خود را در مورد چگونگی یادگیری، رشدو پیشرفت تحصیلی کودکان شکل دهید، می‌توانید خود مسؤولان استخدام معلمان را مورد سنجش قرار دهید و از آن‌ها در مورد نظرشان پیرامون تعلیم و تربیت و انضباط سوال کنید و از آنان بخواهید که اندیشه‌های خود را روشنتر بیان کنند.
    بانک فایل پژوهشی معلمان

    موضوعات مشابه:
    ویرایش توسط aminsaleh : 19th October 2017 در ساعت 04:18 PM
    https://moallemblog.comبانک فایل پژوهشی معلمان

 

 

کاربران برچسب خورده در این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
Persian Language By Ustmb.ir
این انجمن کاملا مستقل بوده و هیچ ارتباطی با دانشگاه علوم و فنون مازندران و مسئولان آن ندارد..این انجمن و تمامی محتوای تولید شده در آن توسط دانشجویان فعلی و فارغ التحصیل ادوار گذشته این دانشگاه برای استفاده دانشجویان جدید این دانشگاه و جامعه دانشگاهی کشور فراهم شده است.لطفا برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ماهیت انجمن با مدیریت انجمن ارتباط برقرار کنید
ساعت 05:30 PM بر حسب GMT +4 می باشد.