فعالیت های بازرگانی می تواند به وسیله سازمان ها و شرکت های بازرگانی انجام پذیرد .منظور از شرکت های بازرگانی، شرکت هایی می باشند که در موضوع فعالیت آن ها ( بند 2 اساسنامه ) موارد مربوط به امور بازرگانی قید گردیده ، مهم ترین امور بازگانی شامل خرید و فروش، صادرات و واردات کالاهای مجاز بازرگانی می باشد که در شرکت های بازرگانی اصلی ترین موضوع فعالیت می باشد.
شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . به این جهت اصولاَ کلیه شرکت ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند .
نمونه موضوع فعالیت ثبت شرکت بازرگانی

خرید ، فروش، توزیع ، واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی اعم از کالاهای الکتریکی، الکترونیکی ، تاسیسات گرمایش و سرمایش و نصب و راه اندازی و نگهداری آن ها ، تجهیزات پزشکی ، محصولات بهداشتی ، آرایشی ، مواد غذایی ، محصولات کشاورزی و پتروشیمی و لوازم خودرویی و همچنین ترخیص کالا از گمرکات داخلی و بین المللی، شرکت در مناقصه ها و مزایده ها ، عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، گشایش اعتبارات و ال سی ، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی، اخذ نمایندگی یمجاز از شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی و اعطای نمایندگی به آن ها، مشارکت و شرکت در نمایشگاه های تخصصی و غیرتخصصی داخل و خارج کشور
نمونه موضوع فعالیت ثبت شرکت چند منظوره مدیریتی، بازرگانی

پیش از هر چیز لازم به یادآوری است ، شرکت چند منظوره، به شرکتی چند کاره گفته می شود که در زمینه های صادرات، واردات ، توزیع کالا و همچنین امور بازرگانی فعالیت می کند.به همین دلیل موضوع فعالیت این دسته شرکت ها بسیار وسیع است .

ارائه خدمات توانمند ساز و توسعه دهنده کسب و کارهاری نوآور و نوپا در قالب ایجاد و مدیریت شتاب دهنده کسب و کارها ، انجام مشاوره ، بازاریابی غیرشبکه ای و غیرهرمی، ارائه زیر ساخت های فنی ، حقوقی و بازرگانی ، مشارکت ، مدیریت ، خرید و فروش، صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات ، عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از کلیه بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی، اخذ و اعطای نمایندگی از شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی، مشارکت و شرکت در نمایشگاه های بین المللی تخصصی و غیرتخصصی داخل و خارج کشور.
نحوه انتخاب نام شرکت بازرگانی

نام شرکت تجاری باید وسیله و عامل مشخص کننده آن شرکت باشد و حتی المقدور با نوع فعالیت و اهداف اساسی فعالیت های شرکت، هماهنگی داشته باشد. پر واضح است، انتخاب یک نام مناسب و متناسب با زمینه فعالیت شرکت می تواند در جهت شناساندن شرکت و همچنین بهبود کسب و کار شرکت کمک قابل توجهی را بنماید.
برای انتخاب نام شرکت ملزم به رعایت یکسری قوانین خواهید بود :
1- دارای ریشه فارسی داشته باشد.
2- لاتین نباشد.
3- با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد .
4- دارای معنا و مفهوم باشد .
5- سابقه ثبت نداشته باشد.
همچنین به این نکته مهم توجه داشته باشید که کلمات بیانگر موضوع فعالیت مانند بازرگانی، صنعتی ، خدماتی ، توسعه ، تجاری ، مهندسی ، مهندسی مشاور ، فنی مهندسی ، ساختمانی، حقوقی، تولیدی و ... بیانگر موضوع فعالیت می باشند و جزء سیلاب محسوب نمی شوند. لذا به غیر از این نام ها می بایست 3 سیلاب دیگر که همگی اسامی خاص باشند برای شرکت انتخاب نمود.
• تعیین قالب شرکت بازرگانی
جهت ثبت کردن شرکت بازرگانی قالب های متعددی وجود دارد که می توان با توجه به تعداد اعضا و نوع فعالیت مورد نظر قالب ثبتی مناسب را انتخاب نمود. با این وجود، شرکت های بازرگانی اکثراَ در قالب شرکت بامسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به ثبت می رسند .

موضوعات مشابه: