به ساخت سایت مخصوص به کارتان اعتقاد ندارید؟
فرقی نمیکند که چه نوع کسب و کاری دارید؛ خواه صاحب یک فروشگاه کوچک مواد غذایی باشید یا یک صنعت بزرگ، اگر هنوز به فکر راهاندازی و ساخت سایت برای کسب و کار خود نیفتادهاید، اگر طراحی یک سایت اختصاصی را در ذهن داشتهاید امّا هنوز نتوانستهاید تصمیم قطعی بگیرید، و حتّی چنانچه تاکنون اساساً اعتقادی به نقش ساخت سایت در رونق کسب و کار خود نداشتهاید و آن را یک هزینهی غیرضروری یا بیتناسب با نوع کسب و کار خود میدانید، این مطلب برای شما قطعاً مفید است و پیشنهاد میکنیم تا انتهای آن را مطالعه کنید. ما سعی داریم به موانع ذهنی شما در مورد نقش طراحی سایت در موفقیت در کسب و کار پاسخ دهیم.
شرکت من واقعاً به یک وبسایت نیاز دارد؟
البته که تصمیمگیری در این زمینه با صاحب کسب و کار است. ممکن است که مثلاً از نظر موقعیت مکانی در محلّی قرار گرفته باشید که نه تنها هر روز بر تعداد مشتریانتان اضافه میشود، بلکه رشد روزافزون انتظارات آنها هم سبب شود که ناگزیر از توسعهی مداوم خدمات و کالاهای خود باشید. قابل حدس است که در این صورت، شاید فکر کنید که داشتن یک سایت برای کسب و کار، ممکن است فشار تقاضا را بر شما فراتر از توان پاسخگوییتان تحمیل کند. با این وجود توصیهی ما این است که برای پاک کردن گزینهی ساخت سایت از ذهنتان عجله نکنید. این موضوع را مدّ نظر داشته باشید که مزایای سایت اختصاصی برای یک فروشگاه، شرکت یا کارخانه، تنها افزایش تعداد مشتریان نیست؛ شما با مشخصات گفته شده در حال حاضر فقط در حال سرویسدهی به یک جامعهی کوچک محلّی یا به کسانی هستید که شما را میشناسند. اگر بخواهید دامنهی بازارتان را وسیعتر کنید، قطعاً باید به طریقی آوازهی کسب و کارتان را به نقاط دیگر نیز بفرستید. سادهترین و مقرون به صرفهترین روش، معرّفی خودتان، کسب و کار و نوع خدمات و کالاهایتان از طریق ساخت سایت اینترنتی خودتان است.
ما در یک سایت معتبر صفحه داریم، چرا یکی دیگر بسازیم؟
اینکه در وب سایت رسمی شرکت یا صنعت مادر در زمینهی کاری خود صفحهای دارید خیلی خوب است. ولی این موضوع با داشتن یک سایت اختصاصی خیلی فرق دارد؛ طبق قاعده به غیر از اطلاعات تماس و توضیحاتی بسیار مختصر، چیزی از ویژگیهای شما و کسب و کارتان در آن صفحه نیست که در واقع تنها از لحاظ رقابتی شما را در کنار سایرین به یک اندازه معرفی میکند. در نتیجه شما امکان تعامل بیشتر با مخاطبان و مشتریان خود را یا ندارید و یا تعیین حدود و کنترل آن با صاحبان اصلی سایت است.
در حالی که ساخت سایت اختصاصی خودتان، نشان تجاری شما را منحصر به فرد کرده و هویت شما را نشان میدهد. خبر خوب اینکه شما نه تنها میتوانید در کنار ساخت سایت اختصاصی، آن صفحه یا سرویسی که از سایت صنعت مادر میگیرید را حفظ کنید، بلکه با لینک این دو مرجع، قدرت نفوذ خود در بازار را افزایش داده و یک قدم جلوتر باشید.
مثلاً تصوّر کنید که یکی از بازدیدکنندگان سایت صنعت مادر، به دنبال موضوع خاصی است و به فهرستی برمیخورد که همزمان، شما و چند مرکز دیگر ارائهدهندهی آن کالا یا خدمت هستید که تنها یکی از این مراکز به وب سایت شخصی خود لینک شده است. در واقع این بازدیدکننده فقط با یک «کلیک» بیشتر به شما میرسد و مردم همیشه حین جستوجو در اینترنت دوست دارند که بیشتر بدانند. بنابراین ساخت سایت اختصاصی میتواند برای شما یک فرصت باشد.
من کالای اینترنتی نمیفروشم، چه نیازی به ساخت سایت دارم؟
بله؛ شما ممکن است کالای اینترنتی نفروشید، ولی آیا بین کالاها و خدمات خود، مورد ویژهای که مشتریان خاص داشته باشد ندارید؟ تا به حال پیش نیامده که یک مشتری بیاید و بگوید که مثلاً «چون شما فلان کالا را دارید به شما مراجعه کردم»؟ فروشگاهی که یک کالای پرفروش و شناخته شده با طرفداران وفادار میفروشد (مثلاً یک مارک کفش خاص یا یک محصول پروتئینی پرطرفدار)، خواه ناخواه میتواند مشتریان بالقوهای داشته باشد که فضای اینترنت را برای یافتن محل ارائهی آن محصول خاص زیر و رو میکنند. در این صورت، آیا شما در بین یافتههای موتورهای جستوجوی اینترنتی آنها هستید؟ رقبای شما چطور؟!
این موضوع برای رستورانها، هتلدارها و مهمانخانهدارها هم صادق است؛ مردم به طور حضوری ممکن است فقط از یک منطقهی خاص بازدید کنند. در حالی که بیش از ۷۰ درصد از مسافران ایالات متحده امریکا و اروپا، برای تنظیم برنامههای سفر خود از جمله انتخاب رستورانها، اقامتگاهها و مراکز خرید از اینترنت استفاده میکنند. آیا شما در نتایج این جست و جوها هستید؟
شاید شما هنوز به ساخت سایت فکر نکرده باشید و اینترنت، بازار ناشناختهای برای شما باشد. ولی بخش بزرگی از مردم این روزها، برای هر چیزی که نیاز دارند اوّل اینترنت را جست و جو میکنند، چون هم سریع است، هم آسان، هم جهانی و هم قابل دسترسی در هر نقطهی جهان و غیاب شما در این میدان و تأخیر در ساخت سایت، به منزلهی از دست دادن بسیاری از مشتریان بالقوه است.
بیشتر مشتریهای ما حضوری هستند و اینترنتی خرید نمیکنند.
مشتریهای فعلی شما زیاد از رایانه استفاده نمیکنند- این ممکن است؛ ولی نگرانی منطقی شما باید راجع به مشتریان بالقوهای باشد که از اینترنت استفاده میکنند. آمارها نشان میدهند که ۶۵ درصد جمعیت مناطق روستایی حداقل یک بار در هفته، به یک رایانه دسترسی داشته و از آن استفاده میکنند. همچنین ۸۵درصد جمعیت مناطق شهری، رایانهی شخصی دارند و استفاده میکنند. این درصدها ممکن است که افزایش پیدا کند ولی هرگز کاهش نداشته و نخواهد داشت. ساخت سایت اختصاصی کسب و کار، شما را با این جریان همراه خواهد کرد.
یک آمار جالب دیگر در این خصوص: سریعترین رشد سواد رسانهای را در جمعیت امریکا، طبقه سنّی ۵۰ تا ۷۰ سال دارد. همچنین این طبقه شامل افرادی با بیشترین درصد درآمد قابل استفاده میشود. یک وب سایت میتواند به شما کمک کند تا چنین جمعیتی را هدف قرار دهید.
از طرفی، طرز فکر شما در مورد غیرضروری بودن ساخت سایت کسب و کار، شبیه ۷۵ سال پیش است که امریکاییها حس میکردند تلفنهای مجهزتر و گرانقیمتتر صرفاً یک کالای لوکس بوده و در موفقیت کسب و کار هیچ نقشی ندارند. این دیدگاه تا ۳۰ سال ادامه داشت، تا اینکه با تغییرات اجتماعی، شکل ارتباطات تغییر کرد، هزینهها کاهش یافت و سبک توسعه کسب و کار با استفاده از فناوریهای ارتباطی روز دگرگون شد. استفاده از اینترنت برای افزایش رونق کسب و کار نیز، تنها تا ۱۰ سال دیگر، فراگیر خواهد شد.
من حتّی یک کامپیوتر هم ندارم، چطور میتوانم یک وبسایت را مدیریت کنم؟
استفاده از کامپیوتر مثل نواختن پیانو است. خیلی از افراد ممکن است بتواند با پیانو فقط آهنگ «تولدت مبارک» و یکی دو آهنگ خیلی سادهی دیگر را و بعضیها هم در حدّ «شوپن» بنوازند. در هر صورت، دیر یا زود شما به این نتیجه میرسید که برای نگهداری و حفظ یک وب سایت، یک کامپیوتر داشته باشید و بتوانید طرز استفادهی آن را دست کم در حدّ ارسال و دریافت ایمیل از شرکتهای زیرمجموعه یا غیره بلد بشوید. توسعهدهندههای وب هم میتوانند با هزینههای بسیار کم و مقرون بهصرفه، به سادگی شما را در تغییرات، تعمیر و نگهداری و بهروزرسانی های سایت یاری کنند. در نتیجه، این بهانهی خوبی برای پرهیز از ساخت سایت اختصاصی و محروم کردن کسب و کارتان از بازارهای بزرگ نیست.
به نظر میرسد که عملکرد یک وبسایت خیلی پراکنده بوده و با نوع کار ما که بر پایه روابط شخصی با مشتری استوار است همخوانی نداشته باشد.
این بهانه معمولاً از طرف صاحبان مشاغل تخصّصی و دفاتر معاملهی املاک و مستغلات طرح در مخالف با ساخت سایت میشود. آنها اضافه میکنند: «من پول زیادی برای تبلیغات محیطی هزینه کردهام». این یکی از بیاساسترین بهانههاست! البته صاحبان کسب و کاری که چنین مسئلهای طرح میکنند کاسبهای خوبی هستند و میدانند که چطور مشتری یا ارباب رجوعشان را با مراقبتهای ویژه نگه دارند. ولی متوجّه نیستند که همهی اقشار جامعه برای دسترسی به اطلاعات از اینترنت استفاده میکنند. اینترنت بر خلاف دیگر رسانههای تبلیغاتی، بر بخش خاصی از جمعیت متمرکز نیست. مجلّهها، روزنامهها، تلویزیون و رادیو همه متکّی به هدفگذاریهای جمعیتی هستند. برنامههای خانواده همیشه زنان بین سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی که فرزندان کوچک دارند را هدف قرار میدهد. مرکز رادیویی موسیقی یا برنامههایی مثل «خیابان سسامی»، بخش خاصی از شنوندهها را جذب میکنند و به آنها خوراک خبری و آموزشی هم میدهند.
ولی فرق اینترنت این است که هیچ جمعیتی را به طور خاص هدف قرار نمیدهد، همه را پوشش میدهد. کاربر اینترنتی ممکن است از هر رده سنی به دنبال هر موضوع ممکنی در اینترنت جست و جو کند و اگر کسب و کار شما سایت اختصاصی نداشته باشد، در بین یافتههای آنها نخواهد بود.
بیش از ۸ میلیارد صفحه وب نشان داده شده در موتور جستجوی Google وجود دارد. سه بازار عمدهی تجاری در وب عبارتند از: فناوری، املاک و مسافرت. کسب و کارهای حوزه فناوری میدانند که به ساخت سایت نیاز دارند. اگر شما در دفتر املاک و مستغلات حتی یک نفر هستید، به ساخت سایت دارید. اگر بازار کسب و کار شما به اقامت مسافران، رستوران، خرید تخصصی، بلیط، لباس سفر، محصولات تفریحی، وسایل نقلیه تفریحی، مراقبت از حیوانات و غیره مربوط است، نیاز به وب سایت دارید. آمارها نشان میدهند که از هر ۱۰ نفر، هفت نفر برای اطلاعات قبل از خرید املاک و مستغلات یا برنامهریزی یک سفر به اینترنت مراجعه میکنند.
اگر دوست دارید اطلاعات جالبی در مورد طراحی سایت فروشگاهی داشته باشید کلیک کنید .
منبع : https://touchbiz.biz/benefits-of-bui...-for-business/
موضوعات مشابه:
علاقه مندی ها (Bookmarks)