موضوع:
اهمیت دانش و دانشجویی
پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند:
فرشتگان بالهای خود را برای جوینده دانش می گسترانند و برایش آمرزش می طلبند.
منبع:کنز العمال
موضوع:
اهمیت دانش و دانشجویی
پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند:
فرشتگان بالهای خود را برای جوینده دانش می گسترانند و برایش آمرزش می طلبند.
منبع:کنز العمال
موضوع:
اهمیت و جایگاه علم
_10 فرد یهودی یک سوال مشترک از حضرت علی علیه السلام پرسیدند و آن حضرت 10 جواب مختلف به آن سوال دادند که آن سوال عبارتست از :
(علم بهتر است یا ثروت؟) حضرت علی علیه السلام به هریک از آن ها فرمودند:
1. علم,زیرا علم میراث انبیاست. اما ثروت ازآن قارون.
2.علم, زیرا علم تو را حفظ می کند ولی تو باید ثروت را حفظ کنی.
3.علم,زیرا عالم دوستان زیادی دارد ولی ثروتمند دارای دشمن زیادی است.
4.علم,زیرا علم با انفاق زیاد می شود ولی ثروت با انفاق کم می شود.
5.علم, زیرا علم از عالم شخصیتی بزرگوار می سازد ولی ثروت فرد ثروتمند را بخیل جلوه می دهد.
6.علم, زیرا علم قابل سرقت نیست ولی ثروت به سرقت می رود.
7.علم, زیرا علم کهنه و دل زده نمی شود ولی ثروت کهنه می شود و دل زدگی می آورد.
8.علم, زیرا علم در هردو جهان با عالم است اما ثروت تا زمان مرگ با انسان است.
9.علم, زیرا علم قلب را نورانی می کند اما ثروت قلب را به سیاهی و سختی می کشاند.
10.علم, زیرا علم باعث تواضع می شود ولی ثروت تکبر می آورد.
و به یکی از اصحاب خود فرمودند: اگر تمام مردم کره زمین این سوال رو می پرسیدند با توجه به فهم و درکشان به آنها پاسخی متفاوت می دادم.
*از همه دوستان عذرخواهی میکنم. من یه سری دست نوشته خودم رو دارم که سخنان قشنگی از بزرگان رو تو اون نوشتم فقط منبع این احادیث رو ندارم. از مدیران ارجمند این خواهش رو دارم که به من اجازه بدن که این احادیث رو اینجا بذارم و اگرنه که تابع قانونم!*
هفت حدیث بسیار زیبا و ارزشمند از امیرالمومنین علی علیه السلام
-قالَ (علیه السلام):ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ فى تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ فى راحَه. 1
فرمود: مؤمن آن کسى است که خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بیندازد و دیگران از او در أمنیّت و آسایش باشند
ـ بحارالأنوار: ج ۷۵، ص ۵۳، ح 10
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ـ قالَ(علیه السلام): فِى الْمَرَضِ یُصیبُ الصَبیَّ، کَفّارَهٌ لِوالِدَیْهِ.2
فرمود: مریضى کودک، کفّاره گناهان پدر و مادرش مى باشد
ـ بحار الأنوار: ج ۵، ص ۳۱۷، ح ۱۶، به نقل از ثواب الأعمال
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
قالَ(علیه السلام): اَلْعُقُولُ أئِمَّهُ الأفْکارِ، وَ الاْفْکارُ أئِمَّهُ الْقُلُوبِ، وَ الْقُلُوبُ أئِمَّهُ الْحَواسِّ، وَ الْحَواسُّ أئِمَّهُ الاْعْضاءِ. -3
فرمود: عقل هر انسانى پیشواى فکر و اندیشه اوست; و فکر پیشواى قلب و درون او خواهد بود; و قلب پیشواى حوّاس پنج گانه مى باشد، و حوّاس پیشواى تمامى اعضاء و جوارح است
ـ بحارالأنوار: ج ۱، ص ۹۶، ح ۴۰
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
قالَ(علیه السلام): أطْعِمُوا صِبْیانَکُمُ الرُّمانَ، فَإنَّهُ اَسْرَعُ لاِلْسِنَتِهِمْ.- 4
فرمود: به کودکان خود أنار بخورانید تا زبانشان بهتر و زودتر باز شود.
ـ أمالى صدوق : ص ۹۷، بحارالأنوار: ج ۹۰، ص ۳۴۳، ح ۱
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ـ قالَ(علیه السلام): کُلُوا ما یَسْقُطُ مِنَ الْخوانِ فَإنَّهُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داء بِإذْنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، لِمَنْ اَرادَ أنْ یَسْتَشْفِیَ بِهِ. 5
فرمود: آنچه اطراف ظرف غذا و سفره مى ریزد جمع کنید و بخورید، که همانا هرکس آن ها را به قصد شفا میل نماید، به اذن حق تعالى شفاى تمام دردهاى او خواهد شد
ـ مستدرک الوسائل : ج ۱۶، ص ۲۹۱، ح ۱۹۹۲۰
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ـ قالَ(علیه السلام): إنَّ الْعالِمَ الْکاتِمَ عِلْمَهُ یُبْعَثُ أنْتَنَ أهْلِ الْقِیامَهِ، تَلْعَنُهُ کُلُّ دابَّه مِنْ دَوابِّ الاْرْضِ الصِّغارِ. 6
فرمود: آن عالم و دانشمندى که علم خود را ـ در بیان حقایق ـ براى دیگران کتمان کند، روز قیامت با بدترین بوها محشور مى شود و مورد نفرت و نفرین تمام موجودات قرار مى گیرد
ـ وسائل الشّیعه: ج ۱۶، ص ۲۷۰، ح ۲۱۵۳۹.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
قالَ(علیه السلام): فِى الْقُرْآنِ نَبَأُ ما قَبْلَکُمْ، وَخَبَرُ ما بَعْدَکُمْ، وَحُکْمُ ما بَیْنِکُمْ. - 7
فرمود: قرآن احوال گذشتگان، و أخبار آینده را در بردارد، و شرح وظایف شما را بیان کرده است
ـ شرح نهج البلاغه فیض الاسلام: ص ۱۲۳۵
الم یعلم بان الله یری
آیا نمی داند که خداوند می بیند؟
چه پرسش و خطاب جذاب و شیرینی است، گویی نازنینی از پشت شما را در آغوش می گیرد و می پرسد اگر مرا شناختی؟ آری خدواند می فرماید مرا نمی بینی که پیش روی تو ایستاده ام و از پنجره هر ذره ای
تو را مشاهده می کنم؟ این شرم حضور است که می تواند نگهبان ما از هر بدی باشد. این احساس حضور است که فضیلت حیا و آزرم را می آفریند، که هان هوشیار باشید:
اینجا کسی است پنهان، خود را مگیر تنها
بس تیز گوش دارد، مگشا به بد زبان را - دیوان شمس
از پی آن گفت حق خود را بصیر
که بوَد دیدِ ویت هر دم نذیر
از پی آن گفت حق خود را سمیع
تا ببندی لب زگفتار شنیع
تفسیر دکتر حسین الهی قمشه ای
امام صادق علیه السلام میفرمایند:
1ـ در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» (آلعمران/173) پناه نمیبرد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: «پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.»
2ـ در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (انبیاء/87) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات میبخشیم.»
3ـ در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «اُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ» (غافر/44) پناه نمیبرد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.»
4ـ در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» (کهف/39) پناه نمیبرد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود میدانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»
منبع: بحارالانوار، ج90، ص184 و 185، به نقل از کتاب خصال شیخ صدوق
خصلت های نمازگزار به روایت امام باقر (ع)
امام باقر (علیه السلام) می فرماید:
برای نمازگزار، هنگام نماز سه خصلت است:
از قدمش تا به آسمان ها ملائکه او را احاطه می نمایند،
و از آسمان ها تا بالای سرش خیر و احسان نثار می گردد،
و فرشته ای که بر او موکل است می گوید:
اگر این نمازگزار بداند که با چه کسی مناجات می کند، از نماز جدا نمی گردد.
" من لا یحضره الفقیه، ج۱، باب فضل صلوة، ص ۶۳۶. "
منبع: خصلت های نمازگزار به روایت امام باقر (ع)
موضوع: خودشناسی چه دستاوردی دارد؟
عنه عليهالسلام :
نالَ الفَوزَ الأكبَرَ مَنظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ .
امام على عليهالسلام :
كسى كه موفق به خودشناسى شود به بزرگترين پيروزى دست يافته است .
غرر الحكم : 9965 منتخب ميزان الحكمة : 364
موضوع:از عوامل نيروزا براي روزه داري
رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم :
مَن أكَلَ قَبلَ أن يَشرَبَ و تَسَحَّرَ ، و مَسَّ شَيئا مِنَ الطِّيبِ ؛ قَوِيَ عَلَى الصِّيامِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
هر كس پيش از نوشيدن چيزى ، غذا بخورد و سَحَرى ميل كند و قدرى بوى خوش [بر خود] بمالد ، بر روزه گرفتن ، توان بيشترى يابد .
منبع:كنز العمّال ، جلد 8 ، صفحه 510 ، حديث 23882 نقلاً عن شُعب الإيمان عن أنس دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 108
امام علی علیه عليهالسلام :أسعَدُ الناسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا ، وتَقَرَّبَ إلى اللّه بِنا ، وأخلَصَ حُبَّنا ، وعَمِلَ بما إلَيهِ نَدَبنا ، وانتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا ، فذاكَ مِنّا وهُو في دارِ المُقامَةِ مَعَنا .
امام على عليهالسلام :خوشبختترين مردم ، كسى است كه فضل و مقام مارا بشناسد و به وسيله ما به خدا نزديك شود و در دوستى ما يكدل و مخلص باشد و به آنچه ما بدان فرا خوانديم عمل كند و از آنچه ما نهى كرديم دست بردارد . چنين كسى از ماست و در سراى ماندگارى (بهشت) باماست .
غرر الحكم : 3297 منتخب ميزان الحكمة : 272
منبع:خوشبخت ترين مردم كيست؟
امام رضا (ع) فرمودند:
هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبتها و بلاها.
(بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )
منبع:بسیج دانشگاه علوم و فنون مازندران
علاقه مندی ها (Bookmarks)