طرح بازاریابی اینترنتی



نوشتن یک طرح بازاریابی اینترنتی و تعیین اهداف و دورنمای کسب و کار یکی از مهمترین عوامل موفقیت است. این سند یک طرح بازاریابی اینترنتی ساده را به شما پیشنهاد میکند که میتوانید به عنوان یک نقشه راه در کسب و کارهای کوچک از آن استفاده کنید. این سند برای شرکت های بزرگ که هنوز یک طرح بازاریابی اینترنتی ندارندنیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. اما ابعاد و نکاتی که باید در آن برای شرکت های بزرگ رعایت شود بیش از آن چیزی است که در این سند ذکر شده است. در آینده مقالات بیشتری در زمینه بازاریابی اینترنتی ارائه خواهیم کرد.

اگر غیر از موارد ارائه شده در این سند ، آیتمی به ذهن خود شما میرسد که میتواند در موفقیت کسب و کارتان موثر باشد میتوانید آن را اضافه کنید. طرح بازاریابی اینترنی بر اساس هر شرکت و کسب و کاری میتواند متغیر باشد.


1- دورنمای طرح بازاریابی اینترنتی

یک دورنما ازکسب و کار خود در آینده بنویسید. تاریخ را نه آنقدر نزدیک و نه زیاد دور انتخاب کنید. به طوری که بتوانید به این دورنما دست پیدا کنید.
کسب و کار من در تاریخ 30/02/1394 به صورت زیر خواهد بود:


2- تعیین اهداف بازاریابی اینترنتی

اهداف بازاریابی اینترنتی شما چه چیزهایی هستند؟هدف های بازاریابی اینترنتی خود را تا یک تاریخ معین بر اساس اهمیت لیست کنید. اگر تعداد اهداف زیاد هستند و میخواهید به همه برسید ولی وقت و بودجه کافی ندارید باید یک غربال روی اهداف خود صورت دهید. اهداف خود را از 1 تا 5 اولویت دهی کنید و با توجه به بودجه و زمان خود تعدادی از آنها را انتخاب کنید.


اهداف کسب و کار من تا تاریخ 30/02/1394 به صورت زیر هستند:

به عنوان مثال : جذب 20 مشتری توسط مشاوره رایگان(مشاوره رایگان میدهید مشاوره گیرندگان را تبدیل به مشتری میکنید).
3- سرویس ها و محصولات

در این قسمت سرویس ها و محصولات خود را لیست کنید. سعی کنید آنها را بر اساس توانایی فروش اولویت بندی کنید. محصولاتی را که توانایی مانور بیشتر روی آنها دارید و میتوانند شما را در رسیدن به اهدافتان کمک کنند در اول لیست قرار دهید.



سپس 2 یا 3 نوع از مشتریان خود را که از محصولات شما راضی بوده اند را لیست کنید:


تمرکز خود را روی این نقاط قوت قرار دهید.
4- استراتژی بازاریابی اینترنتی

روشهای مختلف آشنا شدن افراد با محصولات و سرویس هایتان را باید در این قسمت تعیین کنید. یک استراتژی بازاریابی اینترنتی خوب معمولاً از روشهای مختلفی برای شناساندن محصولات و سرویس های خود به دیگران استفاده میکند. در این قسمت میتوانید استراتژی هایی که بازدهی و نتیجه آن ها برای شما اثبات شده است را در ابتدای لیست قرار دهید و زمان و بودجه بیشتری را صرف آنها کنید. همچنین اگر میخواهید یک استراتژی را به صورت آزمایشی انجام دهید ، بایدبه گونه ایی باشد که روی استراتژی های اصلی شما تاثیر منفی نداشته باشد.استراتژی ها را بر اساس زمان خود ، میزان بودجه و میزان بازدهی اولویت بندی کنید.
در صورتی که کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و اطلاعاتی در زمینه روشهای مختلف بازاریابی اینترنتی ندارید میتوانید با یک متخصص مشاوره کنید. همچنین میتوانید با وب سایت ما در ارتباط باشید و از مقالات بخش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.
این روشها میتوانند شامل موارد زیر باشند :
تبلیغات آنلاین، تبلیغات محلی ، جستجوی طبیعی ،بازاریابی محتوا ، بازاریابی رسانه اجتماعی ، بازاریابی ربایشی ، استفاده از امکانات پولی موتورهای جستجو ، ارائه تخفیفات ویژه ، شرکت در مباحث سایتهای مختلف و...
به عنوام مثال برای موفقیت در جستجوی طبیعی میتوانید رتبه صفحات خود را موتور جستجو افزایش دهید. برای این کار باید عملیات سئو سایت را روی سایت خود انجام دهید ، همچنین میتوانید این کار را به یک متخصص سئو برون سپاری کنید.
پس از مشخص کرد روشهای بازاریابی موثر خود باید مراحل مختلف آن را به صورت گام به گام مشخص کنید:



به عنوان مثال ؛ انجام سئو درون صفحه به عنوان گام اولیه
5- فروش محصولات و سرویس ها

بدون توجه به استراتژی های بازاریابی اینترنتی که استفاده می کنید ، باید قادر باشید محصولات و سرویس های خود را به فروش برسانید؛ به راههای کمکی که میتواند به فروش محصولات و سرویس های شما کمک کند فکر کنید و آنها را لیست کنید.
6- بودجه بازاریابی اینترنتی

برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود به زمان ، بودجه و صرف هزینه نیاز دارید. تمام گامهای نوشته شده و البته کارهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی خود را لیست کنید و هزینه انجام آنها را تهیه کنید.

هزینه راه اندازی هر گام + کار مورد نیاز برای انجام هر گام * هزینه هر ساعت کار = هزینه استراتژی بازاریابی.
7- بررسی نتایج طرح بازاریابی اینترنتی

همیشه نتایح حاصل از کار خود را بررسی و ردیابی کنید. مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد. زمان اصلی رسیدن به اهداف را به زمان های کوچکتر بشکنید و برای هرکدام از آنها فرسنگ شمار (Milestone) هایی قرار دهید ، پس از پایان زمانبدی تعیین شده ، سعی کنید استراتژی های بازاریابی اینترنتی خود را ارتقاء دهید ، این سند را اصلاح کنید و نسخه های بعدی را توسعه دهید ، در کنار این سند دلایل تغییر و مزایا و معایب هر کدام از روش ها را به صورت مستند بنویسید و بایگانی کنید.
میتوانید فایل Word و قابل ویرایش طرح بازاریابی اینترنتی ساده را دانلود کنید.در ارسال های آینده ، سعی میکنیم طرح های بازاریابی اینترنتی پیچیده را ارائه کنیم. همچنین در مباحث مهندسی نرم افزار و مهندسی صنایع برای تحلیل و طراحی برنامه ها سندی به نام چشم انداز یا Vision وجود دارد که میتوان از آن به عنوان یک طرح بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. انشاء الله سعی میکنیم این موارد را پوشش دهیم.
در گروه: بازاریابی اینترنتی
منبع: بازاریابی اینترنتی

موضوعات مشابه: