ویژگی‌های روانشناس خوب چیست؟

وقتی به یک روانشناس خوب Good psychologist فکر می کنید، بلافاصله تصویری از کسی که صبور است، شنونده خوبی است و شفقت زیادی دارد به ذهنتان می رسد. در حالی که این خصوصیات مهمی برای داشتن یک روانشناس خوب است، اما بسیاری از خصوصیات مهم دیگری که باید برای داشتن یک روانشناس خوب و موفق، وجود دارد. بنابراین، مهم‌ترین خصوصیات شخصیتی برای پیگیری این حرفه چیست؟
دانستن اینکه چه ویژگی‌هایی در یک روانشناس خوب بیشتر از همه مهم است، می تواند بسیار ارزشمند باشد. خواه به دنبال درمان باشید یا تحقیق در حرفه خود در روانشناسی یا هر دو؟ خصوصیات شخصی ممکن است ذاتی یا اکتسابی باشد. روانشناس خوب و یک روانشناس موفق بسیاری از خصوصیات بین فردی را که در یک دوست یا مربی به دنبال آن هستید، در اختیار شما قرار می دهند. آنها در موفقیت شما بسیار تأثیرگذار، قابل دسترسی، دلگرم کننده و سرمایه گذاری هستند. علاوه بر این، روانشناسان خوب برای مشاوره به مشتریان نیاز به آموزش و اعتبار مناسب دارند. در این مقاله تلاش کردیم ۱۱ مورد از ویژگی های برتر یک روانشناس خوب را برای شما عزیزان توضیح بدهیم.
روانشناس خوب در تهران

شاید بارها از خود پرسیده باشید که روانشناس خوب در تهران چه کسی است؟
پاسخ برای هر فرد متفاوت است زیرا هر روانشناسی که بتواند به بهترین شکل کمک کند بهترین روانشناس خوب از لحاظ آن شخص می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم ویژگی‌های برتر روانشناس خوب را ذکر کنیم تا شما برای انتخاب مشاور خود راحت‌تر تصمیم بگیرید. در کلان شهرها بخصوص تهران به دلیل فشار کاری ، استرس و غیره نیاز است تا با یک درمانگر خوب صحبت کرده و مشکلات خود را برطرف کنیم. پیدا کردن یک روانشناس خوب در تهران و سایر کلان شهرها شاید کمی دشوار باشد. اما در اکثر کلان شهرها روانشناس خوب زیاد است به خصوص در تهران که پایتخت ایران نیز هست. از راه‌های مختلفی می‌توان روانشناس و مشاور خود را پیدا کنید مانند پرس و جو از دیگران، جستجو در اینترنت و مطالعه مطالب‌ها سایتشان، جستجو در شبکه‌های اجتماعی و دیدن فیلم و کامنت‌ها و … به‌راحتی می‌توانید یک روانشناس خوب پیدا کنید.
یازده ویژگی برتر که یک روانشناس خوب باید داشته باشد

۱- روانشناس خوب می‌بایست اشتیاق برای یادگیری داشته باشد

تعهد به یادگیری مادام‌العمر یک روانشناس خوب Good psychologist را نشان می‌دهد. از آنجا که به طور مداوم ایده‌های جدید و رویکردهای درمانی ظهور پیدا می‌کند، روانشناسان باید با حضور در سمینارها، بررسی یافته‌های تحقیق مبتنی بر شواهد و مشاوره با دیگر همکاران، در حرفه خود پایدار بمانند. اگر روانشناس آمادگی کافی برای کار با یک نوع مشتری یا موقعیت خاص را نداشته باشد، تمایل کمک به افراد می‌تواند او را به عقب برگرداند. توصیه‌های نادرست یا تشخیص نادرست می‌تواند به مشتری آسیب بزرگی وارد کند. روانشناس خوب باید خودآگاهی داشته باشند تا مناطقی را که نیاز به آموزش بیشتری دارند بشناسند.
۲- روانشناس خوب می بایست یکدلی و درک داشته باشد

روانشناس خوب همدلی و نگرانی واقعی را ابراز می کنند. آنها متوجه تفاوت های ظریف در صدا و زبان بدن می شوند. مهارت هایی مانند گوش دادن فعال و تأمل، مشتری را ترغیب می کند تا افکار، احساسات و عقاید سرکوب شده را به اشتراک بگذارد. روانشناسان با درک و پذیرش احساسات قدرتمند تخلیه می شوند، ارتباط برقرار می کنند. روانشناسان خوب واکنش ها و احساسات خود را هنگام کار با مشتریانی که در معرض خطر و یا افسردگی شدید هستند، در تلاش برای درک آنها و ایجاد تغییر، مدیریت می کنند.
۳- روانشناس خوب می بایست توانایی حل مسئله را داشته باشد

روانشناسان خوب گرچه وسوسه انگیز هستند، اما اکثر مشتریان در برابر اصرار به مشاوره مقاومت می کنند. در عوض، روانشناس خوب با صبر و شکیبایی منتظر است تا مشتری سخن بگوید، مشکلات را شناسایی کند و دلایل نارضایتی از شرایط زندگی را بیان کند. انگیزه با اشاره به اختلاف بین اهداف مشتری و رفتار غلط برانگیخته می شود. اهداف مورد بحث قرار گرفته و برنامه درمانی تهیه شده که مراحل بعدی درمان را تشریح می کند.

۴- روانشناس خوب می‌بایست مرزهای مناسب داشته باشد

روانشناس خوب مرزها را رعایت می‌کنند و هرگز از خط ارتباط حرفه‌ای و درمانی عبور نمی‌کنند. آنها فاصله شخصی مناسب را حفظ می‌کنند. بعد از ساعاتی که روانشناس در دسترس نیست، به مشتری‌ها دستورالعمل های کمک می‌دهند. روابط عاشقانه با مشتری هرگز به دلیل اخلاقی و قوانین پزشکی که چنین اقداماتی را ممنوع می‌کند، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
۵- روانشناس خوب می‌بایست امانت دار باشد

مشتریان می‌دانند که یک روانشناس قابل اعتماد است. روانشناس خوب نشان می‌دهند که با تأکید بر محرمانه بودن می‌توان به آنها اعتماد کرد. ابتدا مشتریان از حقوق حریم خصوصی خود مطلع شده و از هرگونه استثناء احتمالی در مورد محرمانه بودن، مانند تهدیدات صدمات قریب‌الوقوع به خود یا دیگران مطلع می‌شوند. روانشناسان به مشتریان اطمینان می‌دهند که آزاد هستند بدون قضاوت بتوانند افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند. بازخورد برای مشتریان سازنده و حمایتی است.
۶- روانشناس خوب می‌بایست صبر داشته باشد

روانشناسان خوب واقع گرایانه هستند می‌دانند رفتارهای ناسازگارانه و طولانی مدت نمی‌تواند به سرعت در معرض آگاهی قرار گیرد. آنها بجای اینکه به مشتری بگویند چه چیزی را تغییر دهد و چگونه آن را تغییر دهد، آنها با صبر و حوصله مشتری را در روند کشف خود راهنمایی می‌کنند. یک روانشناس خوب باید از صبر و شکیبایی زیادی برخوردار باشد. در بسیاری موارد، روانشناسان به افراد کمک می‌کنند تا از طریق مسائل چالش برانگیز کار کنند، که می‌تواند زمان زیادی را ببرد. مهم است که به مشتریان اجازه دهیم با سرعت خود کار کنند و این می‌تواند یک کار سخت و با پشتکار زیاد باشد.
۷- روانشناس خوب می‌بایست حساسیت متقابل فرهنگی داشته باشد

روانشناسان توصیه می‌کند که درمانگران درمان را با ارزش‌های فرهنگی مشتری خود تطبیق دهند. این شامل نشان دادن احترام به پیشینه شما و آگاهی از نگرش‌های درون فرهنگ یا اجتماع شما نسبت به روابط خانوادگی، اعمال دینی و رفتار مناسب است.
این برای شما چه معنی دارد: ناگفته پیداست که یک درمانگر مؤثر در مورد جنسیت، نژاد، قومیت، گرایش جنسی، مذهب یا پیشینه فرهنگی شما اظهارات توهین آمیز نمی‌کند. با این حال، ممکن است درمانگران از ممنوعیت‌ها یا سنت‌های خاصی که بخش مهمی از زندگی شما هستند آگاه نباشند. اگر این اتفاق می افتد، توضیح دهید که چرا این امر صادق است. این امکان وجود دارد که درمانگر شما به سادگی از این وضعیت بی خبر باشد و از به دست آوردن این دانش قدردانی کند.
۸- روانشناسان باید مهارت های تحلیلی را در اختیار داشته باشند

برای اینکه یک روانشناس خوب بتواند به مشتریان خود کمک کند، باید بتواند استنتاج کند، تجزیه و تحلیل کند و اطلاعات جمع آوری شده را بررسی کند. روانشناس خوب بودن چیزی فراتر از گوش دادن به مشکلات افراد نیست. آنها باید اطلاعات مربوط به فرد یا خانواده را که به دنبال کمک هستند جمع آوری کنند و از این اطلاعات برای ایجاد راه حل‌هایی برای تغییر استفاده کنند.

۹- روانشناسان باید مهارت های ارتباطی را در اختیار داشته باشند

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک روانشناس خوب باید از آن برخوردار باشد مهارت‌های ارتباطی خوبی است. آنها باید بتوانند با مراجعان، سایر متخصصان بهداشت روان، پزشکان، کارمندان و سایر افراد ارتباط برقرار کنند. آنها باید بتوانند افکار و برنامه‌های خود را به طور مؤثر، بیان و ارتباط درست برقرار کنند.

منبع سایت: https://drdarvishi.com/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d8%ae%d9%88%d8%a8/